گلبرگی از افکار و نوشته های محمدعلی مقیسه

یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

نظری پیرامون ابعاد سلامت

                      

                              گفتاری پیرامون ابعاد سلامت

مقیسه - گفتاری پیرامون ابعاد سلامت

 

درآمد: در مجموع آثار و سخنان بزرگان دینی وفرهنگی ما همواره از صحت ( سلامتی ) و امنیت بعنوان دو نعمت بزرگ یاد می شود که مردم هیچگاه قدر و ارزش آنها را در نظر ندارند وتنها زمانی به این دو نعمت اندیشه می کنند که آنها را از دست داده باشند و به عبارت دیگر  نعمت سلامتی و نعمت امنیت دو نعمتی است که چون آنها را از دست بدهیم تازه به اهمیت و ارزش آنها پی می بریم.

اکنون در این مجال از یکسو با توجه به تقارن این ایام با هفته سلامت و سوی دیگر در استقبال از برگزاری همایش سه روزه " بهداشت روان " در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران طرح موضوعات و مباحثی پیرامون " سلامت و ابعاد آن " با بهره گیری و استناد به منابع علمی و پژوهشی در دسترس ، به منظور اطلاع رسانی و ارتقاء دانش و آگاهی جامعه خالی از لطف نخواهد بود.

تعریف:

سازمان جهانی بهداشت " سلامت " را " بهزیستی کامل جسمی ، روانی و اجتماعی " فرد تعریف می کند و نه تنها نبودن بیماری و رنجوری او.بنابر این " سلامت " مفهوم مثبتی است که علاوه بر ظرفیتهای جسمانی بر شرایط و منابع اجتماعی و شخصی نیز توجه و تاکید فراوان دارد.

ابعاد سلامت:

1)    سلامت از بعد اجتماعی:گلبرگی از افکار و نوشته های محمدعلی مقیسه

سلامت در بعد اجتماعی وقتی حاصل میگردد که با دیگران تبادل و تعامل مثبت و لذت بخشی داشته باشیم و طی فعالیتهای خانوادگی ، تحصیلی ، شغلی و تفریحی با دیگران صمیمانه و راحت باشیم و در جهت تحقق این امربهتر است تا:

* روابط اجتماعی خود را در هر فرصتی توسعه دهیم.

* با دیگران برخوردی صیمانه وصادق داشته باشیم.

* ارزشها و باورهای خود را به دور از تعصبات وفشارها حفظ کنیم.

* در کارهای گروهی حضوری فعال و موثر داشته باشیم.

* زمان مطالعه خود را با استفاده از منابع متنوع و مورد علاقه افزایش دهیم.

* مهارتهای برقراری ارتباط موثر را بیاموزیم.

 

2)سلامت از بعد فرهنگی:گلبرگی از افکار و نوشته های محمدعلی مقیسه

 آگاهی و شناخت کافی نسبت به فرهنگ، پیشینه و سوابق فرهنگی خانوادگی و ملی خود بنحوی که قادر به تشخیص تفاوتهای فرهنگی، اعتقادات و سنتهای خود با دیگران باشیم از اصول مهم وجود سلامت در بعد فرهنگی است که در دستیابی به آن توجه به امور زیر اجتناب ناپذیر است:

* در باره فرهنگ و آداب ورسوم کشورمان مطالعه و تحقیق کنیم.

* فرهنگ اقوام مختلف را بشناسیم.

* با مردم ارتباط داشته باشیم.

* با آداب ورسوم طبقات مختلف اجتماعی آشنا شویم.

* ابعاد مثبت فهنگ خود را شناخته و با ارج نهادن به آنها نسبت به حفظ شان کوشا و پایبند با شیم.

* ابعاد مثبت دیگر اقوام و ملتها را محترم شماریم.

*برای فرهنگهای مختلف احترام قائل شویم.

* برای شنیده حرفهای دیگران صبور و متواضع باشیم.

* از قضاوت کردن در باره دیگران اجتناب کنیم.

3)سلامت در بعد جسمانی:گلبرگی از افکار و نوشته های محمدعلی مقیسه

این بعد از سلامت شامل حفظ تعادل در تغذیه و رژیم غذائی ، انجام ورزش بصورت مرتب، خواب مناسب،استراحت کافی و توجه به علائم هشدار دهنده جسمانی است.سلامت جسمانی توانائی استفاده از دانش، انگیزش، تعهدو رفتار خود مدیریتی را بهمراه داشته که در نهایت منجر به ایجاد تعادل و تناسب در فرد می شود.آنچه مسلم است،حصول این امر با شرایط زیر امکانپذیز خواهد بود:

* سبک خوردن و آشامیدن خود را مورد بازنگری قرار دهیم.

* یک رژیم غذائی سالم را مد نظر داشته باشیم.

* از تمرینات ورزشی منظم و مناسب غافل نشویم.

* تستهای سنجش سلامت را جدی بگیریم.

* حفظ سلامت دهان و دندان ومعاینات دندانپزشکی را همواره با جدیت پیگیری کنیم.

* از مصرف مواد مخدر ، مشروبات الکلی و یا هرگونه موادی که مصرف آنها باعث بروز آسیب جسمی و روحی است خوداری کنیم.

4)سلامت از بعد معنوی:گلبرگی از افکار و نوشته های محمدعلی مقیسه

بعد معنوی سلامت فرد با شناخت از خود و خالق تحقق می یابد. اینکه فرد معنای وجودی خلقت خویش را دریابد و بر نقش محوری خود در جهان هستی واقف گردد.

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود

به کجا میروم آخر ننمائی وطنم

بدین منظور:

* پرداختن به امور معنوی واخلاقی را در برنامه روزانه خود قرار دهیم.

* لحظاتی را با خود خلوت کنیم.

* برای زندگی و فعالیتهای کوچک وبزرگ خود اهدافی را مشخص و تعریف کرده و در عمل به آنها تلاش کنیم.

* ارتباط خود را با خالق هستی نزدیکتر کنیم.

5)سلامت  از بعد عاطفی:

این به از سللامت شامل شناخت از نیازهای عاطفی خویش و تصمیم گیری صحیح در ارضای این نیازهاست.هرچقدر فرد نسبت به ویژگیهای شخصیتی و افکار و علائق خودش آگاهی بیشتری کسب کند،کنترل بیشتری بر رفتارهای خودداشته ومسئولیت رفتار ها ی خود و تبعات ناشی از آنها را نیز پذیرا خواهد بود.

* نسبت به علائم بدن خود در مقابل فشار و استرس آگاه باشیم.

* باورهای زیربنائی خود را بشناسیم.

* باورهای کلیشه ای خود را مورد ارزیابی مجدد قرار داده و اصلاح کنیم.

*نیازها و احساسات خود را بشناسیم و در فزصتهای مناسب بیان نمائیم.

* برای مقابله با افکار مخرب و منفی خنده و شوخی را از یاد نبریم.

*با خود مهربان بوده وبه توانائیهایمان خوشبین باشیم.

* با مطالعه در خصوص سلامت روان و مشاوره با اساتید مربوطه آگاهیها و مهارتهای خود را  ارتقا و توسعه دهیم.

6) سلامت از بعد عقلانی :

در این مبحث اشتیاق به یادگیری و کسب مهارتهای لازم در هدف گذاری و قدرت حل مسئله و همچنین ایجاد و تقویت تفکرخلاق، نقاد و مستقل برای تثبیت بعد عقلانی سلامت است.

با این هدف :

* اهداف تحصیلی ، شغلی ، تخصصی و خانوادگی واقع گرایانه ای را طراحی و پیگیری کنیم.

* در تصمیم گیریها آسایش خود و دیگران را همواره مد نظر داشته باشیم.

*مشکلات و موانع را بهترین فرصت برای یادگیریهای تازه بحساب آوریم.

* از هر شکست عبرت گرفته و در هر موفقیت به خودمان پاداش بدهیم.

7)سلامت در بعدبرنامه ریزی:

این بخش شامل مراحل جستجو و کشف تعادل بین اهداف شخصی، اجتماعی، خانوادگی، شغلی و... است بکه با مدیریت تهدیدها و بهره گیری مناسب از فرصتها تحقق می یابد:

*کارهای ضروری و غیر ضروری خود را بازشناسی کنیم.

* کارهای فوری و غیر فوری خود را بشناسیم.

* براساس طبقه بندیهای فوق اولویتهای خود را مشخص نمائیم.

* علل سستی ویا اهمالل کاریهای خود را بشناسیم.

*اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را واقع بینانه طراحی کنیم.

*نقاط ضعف و قوت خود را در اجرای برنامه ها باز شناسی کنیم.

* مهارتهای مدیریت بر خویشتن و خود انظباطی را بیاموزیم.

8) سلامت از بعد زیست محیطی:  گلبرگی از افکار و نوشته های محمدعلی مقیسه

آگاهی از کیفیت هوا و شناخت عوامل فزاینده آلودگیهای محیطی مارا قادر می سازد تا با شناخت کافی نسبت به نقش خود در سالم سازی و یا کنترل آلودگی متعدانه تدابیر لازمه را نسبت به کاهش این آلودگیها ویا اقدامات پیشگیرانه در کنترل آنها صورت پذیرد.بدین منظور:

* محیط زیست خود را دوست بداریم و نسبت به آن مسئولیت پذیر باشیم.

*سهم خود را نسبت به حفظ پاکیزگی محیط شناخته و نسبت به رعایت آن متعهد باشیم.

* آلودگی صوتی را کنترل کنیم.

*قوانین شهر و منطقه خود را برای حفظ سلامت محیط زیست و حقوق دیگر شهروندان رعایت کنیم.

-----------------------------

منابع:

برداشت آزاد ازمنشورات دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم و پیام مشاور دانشگاه تهران

 

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات و آثار مکتوب


سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

دستورالعمل تهیه و نگارش پروپوزال

دستورالعمل تهیه و نگارش پروپوزال

 (PROPOSAL)

 

مقدمه وضرورت :دستورالعمل تهیه و نگارش پروپوزال

هدف كلي هر پروپوزال ایجاد شناخت ویا ترغيب خواننده آن به انجام كاري است. اين خواننده مي تواند يك مشتري بالقوه باشد كه در نظر داريم تا نسبت به  خدمات ومحصول ما آشنائی یافته ویا به ارتباط ،حمایت ویا مشارکت با شرکت ما ترغیب گردد، و يا چنانچه می خواهیم كارفرمايي را به سرمايه گذاري دراجراي يك پروژه تشویق وترغيب نمائیم.

درهر پروپوزال يك طرح ویا راهکار براي برآورده ساختن يك نياز پيشنهاد مي گردد که دريافت كننده آن، پيشنهادات ارائه شده را با توجه به نوع طرح و ساختارنوشتاری و مستندات قوی ومستدل پروپوزال مزبور میزان پاسخگوئی به سوالات زير را در پروپوزال مد نظر گرفته  و مورد ارزيابي قرارخواهد داد:

  • ·    پيشنهاد ما چيست؟
  • ·    براي انجام آن چگونه طرحريزي كرده ايم؟
  • ·    چه زماني را براي انجام آن برنامه ريزي كرده ايم؟
  • ·    چقدر هزينه براي انجام اين طرح لازم است؟
  • .  چگونه وبه چه میزان در تحقق اهداف و انتظارات سازمان                                             متبوع نقش خواهد داشت؟

در نگارش پروپزال سطح دانش مخاطبين  و نيز موقعيت آنان بايستي در نظر گرفته شود. اگر مخاطب پروپوزال داراي رشته علمی دیگری بوده ویا دانش و تخصص كافي نسبت به موضوع ارائه شده ندارد، ضروریست تا در ابتداي پروپوزال يك مقدمه اجرايي به زبان ساده ، عمومی و گویا آورده شود.

براي نگارش يك پروپوزال استاندارد كاملاً تعريف شده اي وجود ندارد، ليكن قالبهای متعددي موجود است و برخي از سازمانها، بخصوص سازمانهاي سرمايه گذار و اعطا كننده كمكهای اعتباری و مالي، فرمت هاي از پيش تعيين شده اي را با توجه به نوع کار و یا مختصات خدمات قابل ارائه خود در نظر گرفته اند که با توجه به مشترکات عمده ای که در کلیه  آنها مشهود است می توان يك قالب كلي را با محتویات زیر در نظر گرفته و پیشنهاد نمود:

 

قالب كلي تهیه و نگارش يك پروپوزال  

 

۱. مقدمه:    مقیسه - دستورالعمل تهیه و نگارش پروپوزال

*معرفي پروپوزال

اگر پروپوزال در پاسخ به يك “درخواست پروپوزال“  ارسال مي گردد، مقدمه اي براي آن فراهم شده و در آن شماره، تاريخ، شماره تماس با مشتري يا كارفرما و جزئیات دیگر مورد نیازآورده شود. در غير اينصورت، دليل ارسال پروپوزال، دريافت كننده آن (با نام) و چگونگي پاسخ مورد انتظارتان را بطور خلاصه و در ابتدا ذكر گردد.

 

*معرفي سازمان ارسال كنده پروپوزال

سازمان ارسال كننده را به روشني معرفي كرده و بر ارزش نقش آن براي كارفرما يا مشتري تاكيد كنيد.

 

*سوابق كاري

تجارب و سوايق كاري سازمان يا شركت خود را بطور خلاصه ذكر كنيد.

  

۲. محصولات ارائه شده:

*طراحی ومعماري

معماري و طراحی مورد نظر جهت محصولات يا خدمات ارائه شده را شرح دهيد.

 

*اجزاء وپيكربندي

نحوة پيكربندي واجزاء محصولات یا خدمات خود را بيان كنيد.

 

*جنبه هاي خاص و مزايا

اصلي ترين جنبه هاي محصولات پيشنهادي و مزاياي مربوط به آنها را شرح دهيد.

 

 *مشخصات

عملكرد و ساير مشخصات محصولات پيشنهادي را شرح داده و يا در ضميمه پروپوزال بياوريد.

 

۳. خدمات ارائه شده:

*بكارگيري

نحوه نصب و بكارگيري را شرح دهيد.

 

*يكپارچه سازي

نحوه يكپارچه سازي با محيط موجود را شرح دهيد.

 

*نگهداري و پشتيباني

نگهداري و پشتيباني فراهم شده براي مشتري را بيان كنيد.

 

*روش تحويل

روش تحويل خدمات و رويه هاي مربوطه را بيان كنيد.

 

 

*كاهش ريسك

تعريف واقع بينانه اي از ريسك هاي قابل پیش بینی درپروژه و نحوه كاهش آنها را ارائه دهيد.

 

*تضمين كيفيت

انچه را که براي تضمين كيفيت براساس استانداردهای حرفه ای مورد نیازبوده و انجام خواهيد داد، بیان نمائید.

 

۴. تجارب و سوابق كاري مرتبط:

 

*خلاصه اي از پروژه هاي انجام شده

توصيف پروژه هاي مشابهي كه قبلاً توسط شركت انجام شده است.

 

*مراجع و شواهد

شواهد و نقطه نظرات مشتريان قبلي خود را ذكر كنيد.

 

۵. هزينه  و قيمت گذاري:

 

*روش تعيين قيمت

قيمت مورد نظر چگونه محاسبه شده است؟

 

*قيمت گذاري

قيمت محصولات و خدمات خود را بيان كنيد.

 

*نحوه پرداخت

نحوه پرداخت قيمت محصولات يا خدمات خود را بيان كنيد.

 

۶. جذب سرمایه گذاری واعتبارات:

چنانچه در پروژه مورد نظر مواردی از قبیل جذب سرمابه گذاری اشخاص ثالث ویا امکان اخذ وام واعتبارات از نهادهای پولی و اعتباری داخلی ویا خارجی پیش بینی  شده، مطلوب است تا راهکارهای اداری وقانونی آنها ونیزنحوه و مدت زمان قابل پیش بینی برای دستیابی به این منابع ذکر گردد.

۷. موارد قانوني:

هرگونه موارد پیگیری و یا ضرورتهاي قانوني قراردادها وتعهدات مربوطه را بطور مشخص و با ذکر مبانی و مراجع قانونی هریک بيان كنيد.

 

توضیح:سرفصل هاي ذكر شد در قالب یک طرح کلی و به منظور نظامند کردن نحوه ارائه پروپوزال تهیه وتدوین گردیده وصرفآجایگاه پيشنهادی دارد که به اقتضای نوع کار وخدمات مورد نظر،در صورت نیاز قابل  تغییرخواهد بود

 



:: موضوعات مرتبط: روش شناسی (متدولوژی)


جمعه ۲۰ مهر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

طنزنوشت من( آق بابا)

هوالحکیم العلیم
 
 
 
باسلام وعرض ارادتی خالصانه به حضورشماعزیزان همراه

آق بابا ! طنز نوشت صمیمانه و 100%ایرانی من هم آمدم تابامددجوئی ازدرگاه خداوندقادر بی همتا،درجمع صمیمی شما سفره دل بگشایم وناگفته های بسیاری رابازگویم.بااین امید که یاریگرم باشید ومرابخودم بازشناسانیدوبیاموزید مرانیک بودن ونیکوئی کردن.

یاران همرا ه نیک می دانیدکه عرصه طنز درهمه زمانها ،وادی پرخطروبعضابی بازگشتی بوده است .قدم نهادن دراین پهنه راخاردرپای خلیدن ،محنت بجان خریدن وشوکران نوش کردن است. 

پس پیشاپیش اگربه سخنی یاقلمی ازسرسهو وخطاخاطرمبارکی آزرده گردد(که هرگزچنین مباد)براین برادرشان ببخشایندوازپندواندرزم دریغ نفرمایند.

امیدآن دارم که ذات پاک ولایزال کردگاربخشایشگرمهربان این تلاش ناچیزبنده عصیانگر سراسرنقصان راکه هیچ چیز جز رشد وتعالی احاد جامعه درسایه احیا وترویج شعائردینی وتعالیم نجات بخش امامان معصوم (علیهم افضل صلوات الله)نمی خواهدبپذیردومرا به راه رضایت آن معبود ازلی وابدی وخدمت به مردمان شریف وبزرگ ایران زمین رهنمون فرماید.انشاءالله

http://www.aghbaba.blogfa.com/

اکنون درنخستین دیدار "اصول پنجگانه آق بابا"ئی راکه مرامنامه این تلاش ناچیز درفرصتهای ارزشمند همدلی وهمراهی میان من وشماست به اجمال تقدیم مینمایم:

۱)تدبر:یک ساعت تدبرواندیشیدن ازهزارسال عبادت برتراست.

۲)تعهد:من المومنین رجال صدقوا ماعاهدواالله علیه و.....

۳)تصدق*:صداقت وراستگوئی راه نجات است.

۴)تعادل:تعادل ومیانه روی درکارهابهترین گزینه است.

۵)تفرج*:گره گشائی وشادکردن مردم عبادت است.

*-دراینجا به نیت هموزن شدن آمده است. 

مقدمتان در حضور به محفل آق بابا ! طنز نوشت صمیمانه و 100%ایرانی گلباران  

http://www.aghbaba.blogfa.com/



:: موضوعات مرتبط: طنزنوشت من ( آق بابا )


پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

ایجاد مركز تحقيقات و توسعه حقوق شهروندي؛ ضرورتی در رشد و تعالی فرهنگ و زیست شهری

              تاسیس مركزتحقيقات و توسعه حقوق شهروندي؛

              ضرورتی در رشد و تعالی فرهنگ و زیست شهری

                                       *********

حقوق شهروندي ، نگرش عمومي

حقوق شهروندي ، نگرش عمومي

اصطلاح «حقوق شهروندي» ، در نوشته هاي مختلف ، مفاهيم« حقوق تابعيت » ، « حقوق قومي » ، و « حقوق بشر » قصد شده است .

 متعاقب انقلاب آمريكا و جمهوري فرانسه ، اعلاميه ي استقلال آمريكا و اعلاميه ي حقوق بشر و شهروندان فرانسه ، بحث حقوق شهروندي و حقوق بشر به طور منسجم مطرح شد ،در پي جنگ جهاني دوم اعلاميه ي جهاني حقوق بشر نيز اضافه گرديد و بررسي اين حقوق لاينفك بشري اصطلاحاتي را نيز همراه آورد كه برخي از اهم و اعم اين اصطلاحات بدين قرار است:

 *آزادي : حق انتخاب نظري و عملي انسان است در همه ي شئون مادامي كه عمل وي به سلب حقوق ديگران و اخلال در نظم عمومي و خلاف از اخلاق عمومي منجر نشود .

*عقيده : مجموعه ي نظريات، نظرگاهها ، آراء و باورداشتها و برداشتهاي فرد انسان از هستي، جامعه ، انسان و ساير شئون است .


*مذهب : مجموعه اي از ديدگاههاي نظري و عقايد انسان و جهان و مجموعه اي از منشها ي اخلاقي و احكام عملي است كه توسط پيامبر در اختيار انسان قرار گرفته تا به سعادت ابدي نايل آيد .


*آزادي عقيده : آزادي عقيده و آزادي انديشه محرز است ، چرا كه شارع بر عرصه هاي ناظر بر بيان و عمل ، جرم تعريف مي كند و در عرصه هاي انديشه و عقايد ، درست و نادرست مطرح است نه جرم .


*آزادي بيان : آزادي عقيده محرز است ، اما بيان نوعي از فعل و عمل محسوب است و براي بيان، جرم قابل تعريف است و آزادي بيان با قانون و تشريع محدود مي شود و موارد جرم نيز طبعاَ بايد به طور شفاف در قانون منعكس شده باشد و در استناد بدان شبهه اي باقي نمانده باشد. بحث آزادي بيان غالباَ به مواردي ناظر است كه مورد پسند ارباب حكومت ها واقع نمي شود، از جمله ي ديگر موارد آن نيز مي توان عفت عمومي يا اضرار به غير را به حساب آورد. پس محدوده ي آن را قانون تعيين مي كند، خواه اين قانون موضوعه باشد، خواه كامن لا، و در موارد سكوت نيز وجدان هيأت منصفه يا استنباط حقوقدانان شرط است ، نه تشخيص قدرتمداران يا پنداشت قاضي بي استناد به منابع قانوني .


 حقوق شهروندي، نگرش ديني: مركزتحقيقات و توسعه حقوق شهروندي؛

در تمدنهاي مبتني برارزشهاي ديني و سنتي امر قدسي در همه ي شئون حيات بشري متجلي است ولي امروزه متأسفانه همه ي امور را از ديدگاه ناقص محسوسات بشري وعلوم تجربي مي سنجندو نسبت به جايگاه امر قدسي در شئون حيات بشري غفلت زده وكم توجهي مي كنند. بحث حقوق شهروندي از جمله امور مهمه اي است كه عليرغم عنايت خاصه اي كه در سنت وروايات نسبت به موضوعات مختلف آن صورت پذيرفته متاسفانه در محاق غفلت زدگي وعدم توجه قرار گرفته است.از نظرگاه ديني،حقوق شهروندي ناظر به حقوق فطري انسان بوده و سلب ناپذير، غير قابل تخلف و ازلي و ابدي است .

 

حقوق شهروندي جدا از حقوق فطري طبيعي و منفك از آن نيست، بلكه روح حاكم بر سراسر سنت الهي است كه در عرف تجلي پيدا كرده است . حوزه ي شمول حقوق شهروندي فرد يا جامعه يا ناحيه ي خاصي نيست و در سراسر گيتي گسترش دارد.نظارت بر حقوق شهروندي از موارد حسبه است و هر دستگاه قضايي بايد براي اين نظارت در مرحله اول از خود آغاز كند.

تضمين اين موهبت سرمدي در جهت تأمين حقوق و آزاديهاي اساسي انسان داراي اهميتي فوق العاده است و خداوند سبحان آن را در محور تشريع خود قرار داده است و آنچه به عنوان حق الناس در حقوق اسلام مطرح است ناظر به همين امر است.

 

ويژگيهاي حقوق شهروندي :

1)  جهاني است ، زيرا حق مسلم هر عضو خانواده ي بشري است و هر فرد بشر در هر كجاكه باشد و از هر نژاد، زبان،‌جنس، يا دين كه باشد، مستحق آن است و كسي مجبور به كسب اين حقوق نيست. اين حقوق مسلم است .
2) غير قابل انتقال است و از بشر قابل انفكاك نيست چراكه بدون آن نمي توان فرد را بشر ناميد.
3) تقسيم پذير نیست. نمي توان به خاطر تشخيص در «كم اهميت بودن» يا« عدم ضرورت»، آن را از كسي سلب كرد

4) عناصر آن لازم و ملزوم يكديگر است و متتم و مكمل ساير است

 5) هديه ي الهي است و هيچ مقام بشري از جمله حكومت يا مقامات مذهبي يا سكولار اين حقوق را اعطا نمي كنند .
6) حقوق ذاتي و فطري انسانها است و از آنها به صفات شخصيتي انسان تعبير مي شود و به هيچ قرارداد و وصفي وابسته نيست

.
تاسيس اين مركز مي تواند در قالبهاي حقوقي مختلف  صورت پذيرد. ليكن با توجه به همكاري نزديك وغير قابل انكاري كه اين مركز بايستي با نهادها وسازمانهاي دولتي و عمومی داشته با شد و بهره برداري از نتايج مطالعات وتحقيقات ونيزآثار آن نيز لزومآ با اولويت در حوزه هاي اجرائي و ارگانهاي دولتي و عمومی خواهدبود.

 



:: موضوعات مرتبط: طرحها و نظریات علمی


پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

رؤيت هلال ؛ پدیده ای که می توانست وحدت آفرین باشد

رؤيت هلال؛ پدیده ای که می توانست وحدت آفرین یاشد ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا رو به پایان است و امسال نیز چون سالهای گذشته،موضوع رویت هلال در آغاز و پایان ماه مبارک رمضان و اول ماه شوال بسیار مهم ، موثر و مورد مناقشه قرار دارد. البته مساله رویت هلال ماه ، بدلیل نسبتی که با مناسک و عبادات ما مسلمانان دارد ، همواره دارای اهمیت فراوان بوده است .

هرچند که محورهای فقهی رویت هلال ،ازجمله رویت هلال با چشم مادی، عدم اعتبار رویت هلال توسط چشم مسلح و فرق بین رویت چشم مادی و چشم مسلح و نیز اعتبار ثبوت ماه قمری توسط حاکم،  از موضوعاتی کاملاً حوزوی است. اما باتوجه به پویایی و توانمندی فقه در پاسخگوئی به نیازهای روز جامعه و نیز بسیط الید بودن دربهره گیری از پیشرفتهای حاصل شده در حوزه های علوم و فناوری،  حضور هدایتگر و دغدغه مند علما و مراجع عظام در عرصه پاسخگوئی به نیازها و رفع شبهات، بیش از پیش ضروری، حساس و سرنوشت ساز است.

 در روزهای پايانی ماه رمضان  1428، گروه های رصدی رؤيت هلال خود را برای رصد هلال شوال آماده می کنند. هرچند که اين هلال بر خلاف هلال رمضان، به لحاظ شرعی چندان اهميت پيدا نمی کند. زيرا روزهای موعد رصد اين هلال ، در غروب روز جمعه 20 مهرماه 1386 برابر با 30 ماه مبارک رمضان است که بدون رؤيت هلال نيز رمضان 30 روزه به پايان خواهد رسيد.رؤيت هلال؛ پدیده ای که می توانست وحدت آفرین یاشد

اما به راستی چه باید کرد .... 
آیا برای اینگونه امور امکان هماهنگی و همزمانی باکشورهای مسلمان بویژه کشورهای اسلامی همسایه آن هم در سالی که به نام انسجام اسلامی نامگذاری شده است وجود ندارد؟
درغیر این صورت به نظر می رسد لزوم اطلاع رسانی به موقع رسانه ها و مبلغین جهت توجیه علمی و فقهی پدیده رویت هلال گره گشای جامعه است

هرچند که در حد مقدورات، ایجاد هماهنگی بین دفاتر مراجع و نیز آگاهی حضرات از اقدامات تیمهای سازمان دهی شده جهت رویت هلال در سراسر کشور می تواند در تعیین بهنگام و هماهنگ رویت هلال و از همه مهمتر ایجاد یک وحدت رویه اصولی موثر ونقش آفرین باشد. 



:: موضوعات مرتبط: نقد و نظر


سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

تشکلهای اساتید دانشگاهها در وزارت علوم؛ پژوهش ، تولید علم است و آموزش،ترویج علم

نشست نمایندگان تشکلهای اساتید دانشگاهها در وزارت علوم؛

پژوهش ، تولید علم است و آموزش،ترویج علم

نشست  نمایندگان تشکلهای اساتید دانشگاهها در وزارت علوم

شب گذشته نمایندگان تشکلهای داخلی وخارج از کشور اساتید و هیئت علمی  دانشگاهها و مراکز آموزش عالی،افطار میهمان وزیر علوم و معاونین این وزارتخانه بودند.نمایندگان اغلب تشکلهای فعال اساتید و هیئت علمی دانشگاهها آمده بودند، چه تشکلهای داخلی و چه انجمنها و تشکلهای اساتید دانش آموخته خارج از کشور، در این جمع صمیمانه حضوری فعال و جانانه داشتند.آقای دکتر خواجه سروی قائم مقام معاونت فرهنگی

دکتر خواجه سروی قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با آن شخصیت صمیمی ،آرام و دوست داشتنی، مدیریت و اجرای هوشمندانه این نشست مهم و خاطره انگیز را برعهده داشت.با نظم و هماهنگی خاصی که در مدیریت جلسه برقرار بود، همه نمایندگان انجمنها و تشکلها که نظرات و یا انتقاداتی نسبت به برنامه های وزارت علوم یا عملکرد دانشگاهها داشتند، برای بیان انتقادات و یا طرح پیشنهادات خود بطور مستقیم و رو در رو با وزیر علوم و معاونین وی، از فرصت کافی برخوردار بودند.

در این مراسم،که علاوه بر وزیر علوم ،دکتر خرمشاد معاون فرهنگی و اجتماعی،دکترخالقی معاون آموزشی و دکتر ملاباشی معاون دانشجوئی وزارتخانه حضور داشتند، پس از صرف افطار تا ساعت 30/22 در محل نمازخانه ساختمان مرکزی وزارتخانه ادامه یافت.

در  ابتدا پس از خیرمقدم و گزارش مختصری از اهداف برگزاری این جلسات توسط دکتر خواجه سروی ، دکتر زاهدی به بیان فعالیتهای وزارت علوم در دوره وزارت خود پرداخت و با ارائه آمارهای مقایسه ای رشد عملکرد وزارتخانه را با دوره های قبل ، بطور مبسوط تشریح نمود.

پس از سخنان وزیر علوم، نمایندگان انجمنها و تشکلهای حاضر براساس نوبتی که گرفته بودند،با اعلام دکتر خواجه سروی مدیریت جلسه، پشت تریبون آمده و به بیان نقطه نظرات خود پیرامون فعالیتهای وزارت علوم،عملکرد روسای دانشگاهها و  نیز طرح مشکلات و موانع حوزه آموزش و پژوهش کشور پرداختند.

از طرح موضوعات مرتبط با تشکیل و فعال شدن دبیرخانه دائمی مجمع تشکلهای اساتید و اعضای هیئت علمی، که مسئولیت آن را بر عهده دکتر خرمشاد گذاشته اند، تا نحوه ارتقاء سطح کیفی و کمی دوره های تحصیلات تکمیلی،از موضوع چگونگی بهره برداری از ظرفیتها وتوانمندیهای تشکلهای اساتید دانش آموخته خارج ازکشور درجهت ایجاد و توسعه همکاری با دانشگاههای خارجی ازجمله ژاپن،فلیپین،کشورهای اروپا،آسیا و اقیانوسیه  گرفته تا راهکارهای ترویج و نهادینه کردن نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری، اینها همه، بخشهائی از موضوعات حوزه های پژوهش و آموزش عالی کشور بود که در این جلسه رودرو با وزیر و معاونین وزارت علوم مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.آقای دکتر خرمشاد معاون فرهنگی و اجتماعی

علاوه بر مطالب امیدوارکننده ای که وزیر علوم از تلاشهای انجام شده درقالب اعداد و آمارهای مقایسه ای ارائه داد.تشریح بخشیهایی از فعالیت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در حمایت از توسعه فعالیتها و نیز ایجاد انجمنهای علمی و کانونهای دانشجوئی آن هم از بیان شیوا ،صادقانه و پرحرارت دکتر خرمشاد دلگرم کننده وقابل تحسین بود که بر جذابیت جلسه افزود.

حمایت پانصدمیلیون تومانی از فعالیت انجمنهای علمی دانشگاهها، تخصیص پانصد میلیون تومان بودجه در حمایت از کانونها و تشکلهای دانشجوئی و نیز صدور مجوز جهت 2600 نشریه دانشجویی برخی از موضوعات و مباحث ارزشمندی بود که در نشست نمایندگان تشکلهای اساتید و اعضای هیئت علمی توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به حاضرین ارائه و مورد استقبال قرارگرفت.

آنچه مسلم است تداوم اینگونه جلسات وپیگیری موضوعات وتصمیمات متخذه،بعنوان پل ارتباطی موثر و فراگیری میتواند ضمن  یاری رساندن به سیاستگذاران و مدیران نظام پژوهش و آموزش عالی کشور، جهت شناخت بیشتر آنان از فرصتها و تهدیدهای این عرصه،اجرای برنامه های توسعه ای کشور را قرین موفقیت نموده و موجب حضور موثرتر نخبگان در تحقق اهداف چشم انداز ایران 1400 گردد. انشاءالله 

 چند تصویر دیگر از نشست نمایندگان تشکلهای اساتید دانشگاهها در وزارت علوم

باسپاس فراوان از دوستان عزیز وارجمندم

 جناب آقای حسن علیکرمی،مشاورمحترم هنری دفترفرهنگی

وجناب آقای سید محسن حسینی مسئول محترم امور اداری دفتر مطالعات  

که در ماندگارسازی وتهیه تصاویر نشست قبول زحمت فرموده اند

برای دیدن اندازه اصلی، روی تصاویر کلیک کنید

          نمازجماعت نمایندگان تشکلهای اساتید دانشگاهها      محمدعلی مقیسه آقای دکتر زاهدی وآقای دکتر خواجه سروی آقای دکتر زاهدی وزیرعلوم

            آقای دکتر مرندی و محمدعلی مقیسه آقای دکتر خواجه سروی،آقای حسینی و محمد علی مقیسه آقای دکترخواجه سروی،آقای حسینی، محمدعلی مقیسه و همکاران آقای حسینی مدیراداری دفتر مطالعات و محمدعلی مقیسه



:: موضوعات مرتبط: با دانشگاه


سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

تصاویر نشست نمایندگان تشکلهای اساتید دانشگاهها در وزارت علوم

چند تصویر از

نشست نمایندگان تشکلهای اساتید دانشگاهها در وزارت علوم

۱۳۸۶/۷/۱۶

باسپاس فراوان از دوستان عزیز وارجمندم

 جناب آقای حسن علیکرمی،مشاورمحترم هنری دفترفرهنگی

وجناب آقای سید محسن حسینی مسئول محترم امور اداری دفتر مطالعات  

که در ماندگارسازی وتهیه تصاویر نشست قبول زحمت فرموده اند

برای دیدن اندازه اصلی، روی تصاویر کلیک کنید

          نمازجماعت نمایندگان تشکلهای اساتید دانشگاهها      محمدعلی مقیسه آقای دکتر زاهدی وآقای دکتر خواجه سروی آقای دکتر زاهدی وزیرعلوم

                             آقای دکترخواجه سروی،آقای حسینی، محمدعلی مقیسه و همکاران   آقای دکتر خواجه سروی،آقای حسینی و محمد علی مقیسه   

           آقای دکتر خواجه سروی و محمد علی مقیسه  آقای دکتر مرندی و محمدعلی مقیسه   آقای حسینی مدیراداری دفتر مطالعات و محمدعلی مقیسه   آقای دکتر خرمشاد معاون فرهنگی و اجتماعی



:: موضوعات مرتبط: تصاویر


چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

طرح چیندمان کلاسی مقیسه ؛ طرحی نو در طراحی فیزیکی کلاسهای درسی

    طرح چیندمان کلاسی مقیسه (M.D.C)؛ طرحی نو در طراحی فیزیکی کلاسهای درسی

در زمان کنونی سازمانها به صورت فرآيند های محيطی پويا ، با تغيير روبرو هستند و مجبور شده اند که خود را با عوامل محيطی سازگار نمايند . برای مثال تقريباً هر سازمانی بايد خود را با محيط متشکل از فرهنگهای گوناگون سازگار نمايند.

ما در عصر حاضر که آن را دوران گسستگی ها نامگذاری کرده اند، شوکها يا ضربه های متنوع و مختلفی به صورت دائم بر افراد و یا سازمانها فرود می آيد و آنها بايستی پيوسته آمادگی سازگاری و یا برخورد با اين تغييرات را در خود به وجود آورند و خود را در برابر رقبای سنتی که دست به کار توليد محصولات جديد می شوند و نيز سازمانهای نوآور که دست به خلاقيت ، ابتکار عمل يا کارآفرينی می زنند ، بصورت کامل تجهيز نمايند، با این مقدمه باید گفت سازمانهايي در این عرصه موفق خواهند بود که بتوانند در صحنه رقابت در برابر تغييراتی که به سرعت رخ می دهد واکنشی مناسب از خود نشان دهند.

از جمله عرصه هائی که همواره در کیفیت و کمیت دستخوش تغییرات بوده و خواهد بود، حوزه های تعلیم و تربیت و آموزش است که علیرغم تحولات گسترده و عمیقی که در این بخش در سایر کشورهای جهان  رخ داده و یا در حال وقوع است ،در کشور ما متاسفانه کمتر به فضای فیزیکی و نحوه قرار گرفتن میزها و صندلی ها در کلاسهای درس و یا چیندمان محل برگزاری دوره های آموزشی توجه شده که این کم توجهی ها موجب گردیده تا با اعمال همان روشهای سنتی ، در مقاطع دانشگاهی و همچنین در دوره های پائین تر، کمتر شاهد تغییرات شکلی و چیندمانی میزها و صندلی ها در کلاسهای درس باشیم.

در این مجال بر آن هستم تا با اتکال بر عنایات الهی، با بهره گیری از تجارب دانشگاهها و مراکز آموزشی موفق دنیا طرح چیندمان کلاسی مقیسه (M.D.C) را معرفی نموده  تا در گامهای ابتدائی ، با ایجاد و توسعه رویکردی نو و کاربردهائی زیبا و مناسب، روشهای تازه ای در طراحی فیزیکی و چیندمان کلاسها  مطرح و پایه گذاری گردد ، با این امید که نخبگان و خبرگان صاحب نظر این حرکت را اصلاح نموده، و یا در تکمیل و تعالی آن خلاقیت و تلاش خود را معطوف نمایند.انشاءالله 

برخی مزایای این طرح: 

1-     افزایش گنجایش کلاس تا 5/1 برابر

2-     نتسهیل ارتباط ونزدیکتر بودن به استاد

3-     تسلط بیشتر استاد و دانشجویان نسبت به یکدیگر

4-     زیبائی و بهره وری بیشتر کلاس

5-     ایجاد هوشیاری و تمرکز بیشتر بین دانشجویان و استاد از طریق چهره به چهره بودن

طرح چیندمان کلاسی مقیسه (M.D.C)؛ طرحی نو در طراحی فیزیکی کلاسهای درسی

 نمونه فرضی یک کلاس با چینش و جانمائی استاد و دانشجویان(دو قوسی بسته)

لازم به ذکر است که با توجه به شکل ،اندازه و نیز سطح و اندازه مورد نیاز شیب کلاسها طرحهای (دو قوسی و سه قوسی بسته ) و  (دو و سه نیم قوسی باز)  قابل اجرا می باشد.



:: موضوعات مرتبط: روش شناسی (متدولوژی)


یکشنبه ۸ مهر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

باورها و قوانين ایجاد یک زندگي مطلوب

برخی باورها و قوانين ایجاد یک زندگي مطلوب ودلخواه:لازم است تا اوقاتی را با خود صادقانه و بی تکلف خلوت کنیم

 

قانون1: باور کنیم ؛ لازم است تا اوقاتی را با خود صادقانه و بی تکلف خلوت کنیم.

قانون2: باور کنیم ؛ که هر انسانی دارای نقاط ضعف و نقاط قوت است، پس خود را بهتر و بیشتر بشناسیم.

قانون3: باور کنیم ؛تا  همواره قدر شناس داشته هایمان باشیم.

قانون4: باور کنیم؛ تا به جاي انكار واقعيت ها به آنها توجه كنيد.

قانون5: باور کنیم؛ که توکل برخدا پشتوانه ای محکم و جبران کننده هر خسران و نقصان در زندگی است.

قانون6: باور کنیم و بدانید که موفقیت و شکست، نشانه های بودن و حرکت است.

قانون7: باور کنیم؛ زندگي به اعمال پاداش مي دهد.

قانون8: باور کنیم ؛بزرگ نمائی و کوچک شمردن ، هر دو آفت است،مهم استنباط شمایجاد یک زندگي مطلوب ودلخواهاست.

قانون 9: باور داشته باشیم ؛که زندگی همواره با مشكلات عجین بوده و خواهد بود.

قانون10: باور کنیم؛ که حرکت را همیشه از خود آغاز کنیم.

قانون 11: باور کنیم؛ مائیم که به ديگران مي آموزيم تا چگونه با ما رفتاركنند.

قانون12: باور کنیم ؛که بخشش نشانه ي قدرت است.

      قانون13: باور کنیم ؛تا ندانيم چه مي خواهيم به اهدافمان نمي رسيم.

      قانون14:باور کنیم؛ که خوب دیدن و نیکو گفتن هنر است.

      قانون15: باور کنیم که زمان و آنچه در آن است در خدمت ماست.



:: موضوعات مرتبط: روش شناسی (متدولوژی)


جمعه ۶ مهر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

نيروي انساني ؛ ابزار، منابع یا سرمایه

در سر گذشت جوامع وسازمانها منابع و عوامل ناشي از ثروت هایی  همچون منابع طبيعي، موقعیت جغرافيايي و استراتژيك،ماشين آلات، سطح فن آوری و .... ،درحركت و توسعه كشورها نقش داشته است. رویکردهانیز به نیروی انسانی و کار ، نگرشی ابزاری و همتراز با منابع طبیعی و ماشین آلات بوده  که با پیشرفتهای حاصل شده و نقش آفرینی محوری انسانها در این فرایند، نگرش ابزاری به انسان دستخوش تحول شده و نیروی انسانی در نقش محوری ترین عامل رشد و توسعه به عنوان منبع و سرمایه جوامع و سازمانها مطرح گردید.

  امروزه، تمامی سازمانها مدعی هستند كه نيروي انساني بزرگترین سرمايه آنهاست زیرا بر همه جوامع و سازمانها آشكار گردیده كه انسان عامل اصلي توسعه بحساب می آید و فرايند توسعه و رشد، بدون مشاركت انسان به جايي نمي رسد ، به عبارت دیگر انسان هم هدف و هم وسيله نيل به توسعه است.

 بعضي از مديران هنوز  نسبت به انسان نگرش سنتي  دارند و بر این عقیده اند كه افراد بيش از آنچه كه سازمان به آنها نياز داشته باشد، محتاج سازمان هستند، اما در واقع سرمايه انساني مستحق جذب، نگهداري، برانگيخته شدن و راضي و خشنود شدن از كار است .

اصولا كارمند در  درجه اول به حقوقي كه از سازمان مي گيرد نياز دارد و در درجه دوم از لحاظ رواني و اجتماعي نياز مندمورد احترام قرار گرفتن از سوی ديگران و برخوداری ا ز امنيت شعلي است و سرانجام هر كارمند خواستار فرصت هايي مناسب براي پيشرفت،  كسب تجارب و معلومات جديد است. از سوی ديگر یک سازمان هم بدون وجود كارمندان لايق و كارآمد كه با احساس تعلق سازمانی، از توان کافی  و استعداد لازم در انطباق با تغييرات سازمان برخوردار باشند، نمي تواند به حيات  خود ادامه دهد .

هدف از توسعه منابع انسانی، تولید چهار چوبی است فراگیر و یکپارچه برای پرورش کارکنان و فراهم آوردن محیطی که در آن کارکنان به یادگیری و توسعه دانش و مهارت های خود ونیز بکارگیری آنها ترغیب گردند.

 به عبارت ديگر بحث توسعه منابع انساني، توسعه همه  جانبه  فرد در جمیع جهات ازجمله در زندگي كاري،زندگي اجتماعي، زندگي خصوصی و مسایل فرهنگي و معنوي است. 

 

بنابراین بدون رشد و بالندگي استعدادها و قابليت هاي منابع انساني در تمام حوزه ها، جامعه نمي تواند به هدف هاي رشدوتوسعه نایل آمده ونیز شرايط مناسبي براي یک زندگي پیشرفته ومتعالي در آن ايجاد گردد .

 



:: موضوعات مرتبط: نقد و نظر


پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

عرض ارادت به محضر مقدس الگوی صبر و سخاوت  حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام)

ولادت با سعادت الگوی صبر و سخاوت

حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام)

مبارک باد.

پيشواى دوم جهان تشيع كه نخستين ميوه پيوند فرخنده على (علیه السلام) با دختر گرامى پيامبر اسلام (صل الله علیه وآله) بودالسلام علیک ابها الامام المظلوم، در نيمه ماه رمضان سال سوم هجرت در شهر مدينه ديده به جهان گشود.

حضرت امام حسن بن على (علیه السلام)از دوران جد بزرگوارش چند سال بيشتر درك نكرد زيرا او تقريبا هفت سال بيش نداشت كه پيامبر اسلام بدرود زندگى گفت.
پس از درگذشت پيامبر (صل الله علیه وآله) تقريبا سى سال در كنار پدرش امير مومنان علی(علیه السلام) قرار داشت و پس از شهادت على (علیه السلام)
 شش ماه بر مسلمین خلافت کرد . آن امام والامقام  در طول عمر مبارک خود  دو بار تمام ثروت و دارایى خویش را در راه خدا بخشید و سه بار تمام اموال خود را وقف کرد. به گفته مورخان ،  امام حسن مجتبى(علیه السلام)، فردى شجاع، دلیر و مبارز بود و در غالب جنگ هایى که امام علی(علیه السلام) حضور داشتند آن حضرت نیز حضور داشت. امام حسن(علیه السلام) مسئولیت امامت و رهبرى شیعیان  را درفضایی نا بسامان  و آشفته به عهده گرفتند. در این زمان امام (علیه السلام) به ناچار در برابر مکر معاویه قرار گرفت و ناچار شد صلح کند . بی شک ارزش صلح امام حسن( علیه السلام )،  با توجه به شرایط زمانی ومکانی خاص خود رخ داد  ، کمتر از جنگ و شهادت امام حسین (علیه السلام) نبود .

 گفتار امام پيرامون انگيزه‏ هاى صلح

امام مجتبى (علیه السلام) در پاسخ شخصى كه به صلح آن حضرت اعتراض كرد، انگشت روى اين حقايق تلخ گذاشته و عوامل و موجبات اقدام خود را چنين بيان نمود:

من به اين علت حكومت و زمامدارى را به معاويه واگذار كردم كه اعوان و يارانى براى جنگ با وى نداشتم. اگر يارانى داشتم شبانه روز با او مي ‏جنگيدم تا كار يكسره شود. من كوفيان را خوب مي ‏شناسم و بارها آنها را امتحان كرده ‏ام. آنها مردمان فاسدى هستند كه اصلاح نخواهند شد، نه وفا دارند، نه به تعهدات و پيمان هاى خود پايبندند و نه دو نفر با هم موافقند. بر حسب ظاهر به ما اظهار اطاعت و علاقه مي ‏كنند، ولى عملاً با دشمنان ما همراهند.

آنگاه امام افزود: اگر يارانى داشتم كه در جنگ با دشمنان خدا با من همكارى مي ‏كردند، هرگز خلافت را به معاويه واگذار نمي ‏كردم، زيرا خلافت بر بنى اميه حرام است....

پس از تقبّل ظاهری تمام مفاد قرارداد از سوی معاويه و انعقاد پيمان صلح، طرفين همراه قواى خود وارد كوفه شدند و در مسجد بزرگ اين شهر گرد آمدند. مردم انتظار داشتند مواد پيمان طى سخنراني هايى از ناحيه رهبران دو طرف، در حضور مردم، تأييد شود تا جاى هيچ گونه شك و ترديدى در اجراى آن باقى نماند.

اين انتظار بيجا نبود، ايراد سخنرانى جز در برنامه صلح بود، لذا معاويه بر فراز منبر نشست و خطبه‏ اى خواند؛ ولى نه تنها در مورد پايبندى به شرائط صلح تاكيدى نكرد، بلكه با طعنه و همراه با تحقير چنين گفت:

«من به خاطر اين با شما نجنگيدم كه نماز و حج به جا آوريد و زكات بپردازيد! چون مي ‏دانم كه اينها را انجام مي ‏دهيد، بلكه براى اين با شما جنگيدم كه شما را مطيع خود ساخته و بر شما حكومت كنم».

آنگاه گفت: «آگاه باشيد كه هر شرط و پيمانى كه با حسن بن على بسته ام زير پاهاى من است، و هيچ گونه ارزشى ندارد.»

بدين ترتيب، معاويه تمام تعهدات خود را زير پا گذاشت و پيمان صلح را آشكارا نقض كرد.

معاويه به دنبال اعلام اين سياست، نه تنها تعديلى در روش خود به عمل نياورد بلكه بيش از پيش بر شدت عمل و جنايت خود افزود.

او بدعت اهانت به ساحت مقّدس امير مؤمنان (علیه السلام) را بيش از گذشته رواج داد، عرصه زندگى را بر شيعيان و ياران بزرگ و وفادار  حضرت على (علیه السلام) فوق العاده تنگ ساخت، شخصيت بزرگى همچون «حجر بن عدى» و عده ‏اى ديگر از رجال بزرگ اسلام را به قتل رسانيد، و كشتار و شكنجه و فشار در مورد پيروان على (علیه السلام) افزايش يافت به طورى كه نوعاً شيعيان يا زندانى و يا متوارى شدند و يا دور از خانه و كاشانه خود در محيط فشار و خفقان به سر مي ‏بردند.

علاوه بر اين، معاويه برنامه ضد انسانى دامنه دارى را كه بايد اسم آن را برنامه تهديد و گرسنگى گذاشت، بر ضد عراقيان به مورد اجرا گذاشت و آنها را از هستى ساقط كرد. معاويه از يك طرف مردم عراق را در معرض همه گونه فشار و تهديد قرار داد و از طرف ديگر حقوق و مزاياى آنها را قطع كرد.

«ابن ابى الحديد»، دانشمند مشهور جهان تسنّن، مي ‏نويسد: شيعيان در هر جا كه بودند به قتل رسيدند. بنى اميه دستها و پاهاى اشخاص را به احتمال اينكه از شيعيان هستند، بريدند. هر كس كه معروف به دوستدارى و دلبستگى به خاندان پيامبر(صل الله علیه وآله) بود، زندانى شد، يا مالش به غارت رفت و يا خانه ‏اش را ويران كردند.

شدت فشار و تضييقات نسبت به شيعيان به حدى رسيد كه اتهام به دوستى على(علیه السلام) از اتهام به كفر و بدبینی بدتر شمرده مي ‏شد! و عواقب سخت ‏ترى به دنبال داشت!

در اجراى اين سياست خشونت ‏آميز، وضع اهل كوفه از همه بدتر بود زيرا كوفه مركز شيعيان امير مؤمنان (علیه السلام) شمرده مي ‏شد. معاويه طى بخشنامه‏ اى به عمال و فرمانداران خو در سراسر كشور نوشت كه شهادت هيچ يك از شيعيان و خاندان على (علیه السلام) را نپذيرند! وى طى بخشنامه ديگرى چنين نوشت: «اگر دو نفر شهادت دادند كه شخصى، از دوستداران على(علیه السلام) و خاندان او است، اسمش را از دفتر بيت المال حذف كنيد و حقوق و مقررى او را قطع نماييد»!

اين حوادث وحشتناك، مردم عراق را سخت تكان داد و آنها را از رخوت و سستى به در آورد و ماهيت اصلى حكومت اموى را تا حدى آشكار نمود.

شهادت آن بزرگوار هنگامی روی داد که جنبش منظّمى بر ضد حكومت اموى شكل مي گرفت و مبلغين و عوامل موثر آن، همان پيروان اندك و صميمى امام حسن(علیه السلام) بودند كه حضرت با تدبير هوشمندانه خويش جان آنان را از گزند قشون معاويه حفظ كرده بود. هدف اين گروه اين بود كه با افشای جناياتى كه در سراسر دوران حكومت معاويه موج مي ‏زد، روح قيام را در دلهاى مردم برانگيزند تا روز موعود فرا رسد! لذا دوران صلح امام حسن(علیه السلام) دوران آمادگى و تمرين تدريجى امت براى جنگ با حكومت فاسد اموى به شمار مي ‏رفت تا روز موعود؛ روزى كه جامعه اسلامى آمادگى قيام داشته باشد و اين موج را به قيام سالار و سيّد شهدای عالم حسين بن علی (علیه السلام) رساند.

امام حسن (علیه السلام ) در تمام مدت امامت خود كه ده سال طول كشيد، در نهايت شدت و اختناق زندگى كرد و هيچگونه امنيتى نداشت، حتى در خانه نيز در آرامش نبود.

سرانجام در سال پنجاهم هجرى به تحريك معاويه بدست همسر خود (جعده) مسموم و شهيد و در قبرستان بقيع واقع در مدينه منوره به خاک سپرده شد.

امام حسن (علیه السلام) از بذل جان خود دريغ نداشت و جان خود رادر يك جهاد خاموش و آرام فدا كرد و چون وقت شكستن سكوت رسيد، شهادت كربلا واقع شد؛ شهادتى كه پيش از آنكه حسينى باشد. حسنى بود!



:: موضوعات مرتبط: رخدادهاو مناسبتها


یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

کلید طلائی گمشده ای  که کمتر در جستجوی آن بوده ایم

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر : تعهد و پايبندي تمام عیار رزمندگان به ارزشهای اخلاقي در جنگ ، کلید طلائی گمشده ای است که کمتر در جستجوی آن بوده ایم.

محمد علی مقیسه رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر بمناسبت هفته دفاع مقدس و در جمع اعضای خانه ایثار پژوهشگاه با بیان اینکه دکتر محمد علی مقیسه رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر مسیر عزت ملت ایران از راهی می گذرد که شهدا طی کرده اند  گفت: تعهد و پايبندي تمام عیار رزمندگان به ارزشهای اخلاقي در جنگ ، کلید طلائی گمشده ای است که کمتر در جستجوی آن بوده ایم. وی گفت : بايد از ارزش‌هاي خلق شده در قالبهای مناسب،متنوع ، فراگیر و جذاب و با بهره گیری از علوم و فناوری روز ياد كنيم . بنابراين محوریت فعالیتها بایستی بر روي جذب منطقی مخاطبان و نیز معرفی این ارزشهای افتخار آمیز به نسل امروز و آینده که تشنه فراگیری یکی از برجسته ترین مقاطع تاریخی کشور هستند، كارهاي مؤثري انجام شود.

مقیسه افزود: نهادينه كردن فرهنگ ايثار آينده كشور را تضمين مي‌كند. ولی این کار عظیم با شعار و تلاشهای مقطعی و غیر منسجم تحقق پیدا نمی کند بلکه بایستی بر پایه برنامه ریزیهای منظم و زمان دار، مدلسازیها و الگوهای کاربردی  موثر با مطالعه گسترده در تاریخ و تجارب موفق کشورهای مشابهی که جنگ و آسیبهای آن را تجربه کرده اند صورت پذیرد تا شاید این حرکت مبارک بثمر بنشیند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر گفت: پاسداری از خون شهدا و تکریم و تجلیل قلبی و خالصانه از خانواده شهدا و یادگاران شهدا و ایثارگران علاوه بر وظیفه دینی یک تکلیف اخلاقی و ملی است.



:: موضوعات مرتبط: مصاحبه و سخنرانی


یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

بخش خصوصی ؛ آنچه البته بجائی نرسد فریاد است!

دیشب به دعوت حاج آقای دارابی و امیرتیمسار محمدی  از مدیران گروه ایتوک ایران ، دو تن عزیزانی که حقیر به دوستی آنان مفتخر هستم ، افطاری را در ساختمان مرکزی گروه ایتوک ایران واقع در خیابان ونک، میهمان جمع صمیمی و پرتلاشی بودم که قریب دو دهه است با تمام سختی ها و مشقاتی که متاسفانه بر سر راه هرگونه فعالیت بخش خصوصی در کشور وجود داشته و دارد،خستگی ناپذیر و مصمم، اندیشه حضور گسترده و موفق در عرصه های نفت، گاز،پتروشیمی و معدن را در سر دارند و کمر همت به آبادانی میهن عزیزمان بسته اند ، البته ناگفته نماند که این شرکت بعنوان یکی از مجموعه های موفق بخش خصوصی کشور که با توانمند سازی خود و بدون رانت و رابطه های آنچنانی! در فعالیتهای متنوع خود، خوش درخشیده که در این میان تدابیر و روح توکل، تلاش و روشن بینی آقای مهندس ترابی بنیانگذار و رئیس گروه مهندسی ایتوک نیز قابل تقدیر و ستودنی است.

این ضیافت ساده و بی تکلف، با توجه به حضور چهار تن از مدیران امور بین الملل اتاق بازرگانی به فرصت آموزشی وگارگاهی ارزشمند  جهت بحث و تبادل نظر پیرامون وضعیت فعلی و مشکلات حال و آینده بخش خصوصی در کشور و نیز ارائه راهکارهایی جهت حضور بخش خصوصی در بازارهای بین الملی بویژه  آفریقا و کشورهای اسلامی ازجمله لبنان،عراق و افغانستان تبدیل شد که برای اینجانب و جمع حاضر روشنگر و مفید واقع گردید.

موضوعاتی از قبیل مذاکرات هسته ای ، فشارهای همه جانبه آمریکا وهمپیمانانش جهت تداوم تحریمهای فعلی و نیز تشدید و توسعه احتمالی این تحریمها از سوی سازمان ملل ،اماواگرهای اجرای صحیح و دقیق اصل 44،  راهکارهای ادامه حیات و عبور بخش خصوصی از این بحرانها و همچنین چگونگی و نحوه حضور مستقیم و یا غیر مستقیم شرکتهای بخش خصوصی ایران در فعالیتهای بین المللی کشورهای منطقه، بخشهائی ازدغدغه های گسترده  و نگرانیهای مهم و بجای بخش خصوصی کشور جهت ادامه حیات و یا حضور حداقلی در فعالیتهای حرفه ای است که در قالب  موضوعات مطرح شده در این میهمانی خودمانی  ودر جمع عده ای ازفعالان و خبرگان بخش خصوصی  مورد بررسی قرار گرفت.

هرچند که اینگونه تلاشها بخصوص در شرائط فعلی داخلی و بین المللی کشور می تواند در آگاهی بخشی و انعکاس این مشکلات به سطوح سیاستگذاری و مدیریت کشور تاحدودی کارساز و موثر واقع شود اما نکته مهم و قابل تامل این است که:

- تدابیر حمایتی واجرائی سطوح تصمیم گیری و مدیریت کلان کشور در رفع و یا تقلیل این نگرانیهای  بخش خصوصی چیست؟

-آیا وجود بخش و یا نهادی که بتواند ضمن آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به بخش خصوصی آنان را به حضور در حوزه های جدید و کم خطرتر رهنمون گردیده و در شرائط بحرانی فعلی از فعالیتهای موثر آنان در داخل و یا خارج از کشور حمایت نماید،  ضروری و جدی نیست؟



:: موضوعات مرتبط: خودمانی