گلبرگی از افکار و نوشته های محمدعلی مقیسه

جمعه ۲۸ دی ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

گذری بر آموزه‌های عاشورایی

نیاز بشر به آموزه‌های عاشورایی پس از گذشت قرنها و در عصر رشد و توسعه فناورهای نوین ، نه تنها سیر نزول و افول نداشته، بلکه روز به روز بر خیل شیفتگان و عاشقان این حرکت الهی حتی در بین پیروان ادیان دیگر افزوده می‌گردد.گلنوشت مقیسه - گذری بر آموزه‌های عاشورایی

بشر به موازات پیشرفتهای مادی خویش، بایستی رشد معنوی و اصول انسانی را نیزمورد عنایت قرار داده تا این توسعه معنوی، او را در نیل به اهداف اصلی خلقت، که همانا گام نهادن در مسیر کمال و رسیدن به قرب الهی است، رهنمون شود و مسلمآ حادثه بزرگ عاشورا فراتر از ابعاد زمانی و مکانی وقوع آن، امروزه چنین مسئولیت خطیری را برعهده دارد. اگرانسانهای عصر وقوع این رخداد در 1300 سال پیش قادر به درک بسیاری از ابعاد تصمیمات و اقدام امام حسین (علیه السلام) نبودند، بشر امروز با نیازشدیدی که برای نجات از غفلت و روزمرگی در خود احساس می کند با تعقل و تأمل، تا حدودی توانسته است بخشی از ابعاد و ارزشهای والا ماندگار قیام حسینی را درک نماید. لذا می توان گفت که اقدام مسلمانان بویژه شیعیان دربرپایى مجالس سوگواری و حزن در مصائب اهل بیت (علیهم السلام) و بزرگداشت قیام عاشورا براساس یک نیازریشه دار و عمیق روحی و معنوی بوذه و پیوند های روحانی همواره عمیق‌تر و و ماندگارتر از پیوندهای مادی و روابط جسمانی است. رابطه و پیوند میان شیعه و ائمه اطهار(علیهم السلام)، یک پیوند روحانی و یک رابطه معنوی است و شیعه، حیات انسانی و معنوی خویش را مدیون آن انوار و ذوات مقدسه می‌داند و به مصداق آیه مبارکه: "ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون"، با امامان خویش در همه اعصار و زمانها، رابطه‌ای عمیق داشته و دارند و در ماتم اولیای خدا و امامان خویش اشک می‌ریزند. زیرا گریستن وسیله‌ایست برای تقویت محبت، و محبت و دلدادگی، موجبات تبعیت از محبوب را فراهم می‌سازد پس گریه از محبت ریشه می‌گیرد و خود نیز موجب تقویت محبت می‌شود و انسان با دلدادگی به اولیای حق، در مسیرکمال و قرب الهی گام می‌گذارد. هرچند که گریستن را نمی توان تنها وسیله تقویت محبت دانست، زیرا ابراز و تقویت محبت وقتی کامل است که محب به غیر از حب محبوب، چیز دیگری به دل راه ندهد البته در تاثیرات دیگر گریستن، می توان گفت که موجب بیداری و رهائی انسان از غفلتها و زدودن زنگار دل و آلودگیهای باطن آدمی گردیده و جان آدمی را آماده تأثیرپذیری ازهدایت و انوار الهی می سازد..

با این توضیح بشریت امروز ، براساس عقل و منطق نیازهای فراوان فکری، عقیدتی و انسانی خود را در پرتوعاشورا و قیام حسینی جستجو نموده و راه بهبود حیات معنوی و مادی خویش را در گرو پیروی از این حرکت نجات بخش الهی می داند. التماس دعا



:: موضوعات مرتبط: رخدادهاو مناسبتها


شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

نقش پژوهش درآینده تولید و استحصال نفت

متن زیر خلاصه مقاله ای است که با عنوان فوق نوشته ام و در شماره دیماه 86 ماهنامه تحلیلی و اطلاع رسانی شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی درج شده است.

اکنون که در ماه آذر قرار داریم وطبق روال هر ساله هفته پژوهش نیز در این ماه برگزار می گردد، مناسب است تا در استقبال این ایام  درگذری هرچند مجمل و مختصر در خصوص " نقش پژوهش در آینده تولید و استحصال نفت" مطالبی را بیان نمائیم.ماهنامه توسعه صنایع نفت و انرژی ( صنا )- دیماه 86

 كشور جمهوری اسلامی ايران با داشتن 5/137 ميليارد بشكه نفت خام پس از عربستان سعودي با 2/264 ميليارد بشكه بعنوان دومين دارنده ذخاير اثبات شده نفت در سطح جهان مطرح مي‌باشد.

درآمد فروش نفت مهمترين منبع درآمدي كشور است و كاهش درآمدهاي ارزي ناشي از كاهش توليد نفت مي‌تواند پايه‌هاي اقتصاد و حتي امنيت كشور را به شدت متزلزل نمايد.

طبق گزارشات موجود اكثر مخازن نفتي كشور در نيمه دوم عمر خود قرار داشته و با افت فشار و در نتيجه كاهش توليد مواجه‌اند. گر چه با بكارگيري روشهاي متنوع ازدياد برداشت اعم از تزريق گاز، آب، روشهاي ميكروبيولوژي و غيره تا حدودي مي‌توان اين افت توليد را جبران كرد، اما برآيند كلي نشان‌دهنده آهنگ رو به افول توان توليد نفت خام در كشور است.ماهنامه شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی ( صنا )- دیماه 86

بررسيهاي انجام شده به روشنی حکایت از آن داردکه، متوسط سرعت كاهش توليد طبيعي نفت در مخازن مناطق خشكي كشور، معادل 9 الي 11 درصد در سال است. بنابراين اگر در كشور ميادين نقتي جديدي كشف نگردد، همه ساله شاهد كاهش روند توليد نفت و نيز افت قيمت و نهايتا تهديد كاهش درآمد ارزي كشور در كشور خواهيم بود.

آنچه مسلم است انجام مطالعات تطبیقی و بررسی وضعیت کشورهای دیگر بخصوص کشورهائی که در زمینه تولید واستحصال نفت وضعیت مشابهی با کشور ما دارند و بهره گیری مناسب ازلگوها ،تمهیدات وبرنامه ریزیهای موفق آنان خواهد توانست تا حدود زیادی  نگرشهای برنامه ریزی و گرایشات اجرائی و عملیاتی ما را ساماندهی نموده و کشور رادر عبور کم آسیب از این بحرانها از توفیقات نسبی برخودار سازد.

بر اساس بررسیهای انجام گرفته کشور نروژ از جمله کشورهائی است که  همانند ايران بخش قابل توجهي از منابع خود را استحصال نموده و طبق گزارشات سال 2001 حدود 40 درصد منابع نفت خام خود را استحصال نموده و كم‌كم به سمت شيب نزول توليد نزديك مي‌شود. نروژي‌ها دريافتند كه حتي با توسعه موفق صنعت گاز و انرژي‌هاي تجديد‌پذير نيز تنها بخشي از سرمايه از دست رفته خود را باز مي‌گردانند. از اين رو بر آن شدند تا با تمركز بر تحقيق و توسعه و پژوهش نه تنها بازده زماني اين كاهش توليد و زوال منابع را افزايش دهند بلكه ارزآوري و كسب سود خود را از توليد و صادرات مواد خام به سمت توليد و صادرات تكنولوژي سوق دهند.

 

از اين رو دولت نروژ اقدام به تدوين استراتژي توليد تكنولوژي براي قرن 21 نموده و آن را  OC21  نام نهاد.

 مطابق اين برنامه در بيست سال آينده عمده درآمد صنعت نفت و گاز نروژ (بيش از 80 ميليارد دلار ) از طريق فعاليت‌هاي صنعتي و فروش تكنولوژي حاصل مي‌شود. اين برنامه كه بمدت دو سال و توسط جمع كثيري از محققان و انديشمندان نروژي تدوين شده نروژ را در هشت حوزه نفتي به قطب برتر فناوري جهاني تبديل خواهد نمود.

لذا كشور ما نيز چنانچه خواهان توسعه صحيح نفت و گاز، كسب حداكثر ارزش‌افزوده تبديل مزيت نسبي در منابع انرژي به مزيت رقابتي (توانمندي تكنولوژيكي) است، تنها با تدوين برنامه‌هاي صحيح تحقيق و توسعه و پژوهش در زمينه نفت،‌ گاز و پتروشيمي به اين مهم دست يافته و مي‌تواند تهديدات حاصله از بابت كاهش منابع اوليه انرژي در سالهاي آتي را به فرصت‌هايي براي توسعه مبدل سازد.

   منابع:

ماهنامه تحلیلی و اطلاع رسانی شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی)- دیماه 86

http://www.irdic.ir

http://naft.tan.ir

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات و آثار مکتوب


جمعه ۱۴ دی ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

تاسیس دانشکده کارآفرینی ؛ آرمانی مبارک، شاید ها و بایدهای بسیار!؟

تاسیس دانشکده کارآفرینی ؛ آرمانی مبارک، شاید ها و بایدهای بسیار!؟

روز دوشنبه دعوتنامه ای از سوی برادرعزیز و ارجمندم جناب آقای دکتر خواجه سروی قائم مقام محترم معاونت فرهنگی وزارت علوم بدستم رسید که مربوط به مراسم روز11/10/ 1386 افتتاحیه دانشکده کارآفرینی در دانشگاه تهران بود. از آنجا که کارآفرینی از مدتها پیش یکی از دغدغه ها و موضوعات مهم من بوده و هست، جهت شرکت در این مراسم مشتاقانه و علاقه مند برنامه ریزی کردم.

براساس زمان تعیین شده در دعوتنامه،شروع برنامه ساعت 17 بود و من ساعت 10/17 به محل دانشکده کارآفرینی که همان محل مهدکودک دانشگاه تهران است ، رسیدم، دو نگهبانی که جلو درب ورودی ایستاده بودند، مراجعین را برای رفتن به محل دیگری به مینی بوسی متوقف شده در جلو ورودی ، راهنمائی میکردند.علت را که جویا شدم، گفتند: چون این مکان سالن اجتماعات ندارد! مراسم افتتاحیه در محل سالن کنفرانس دانشکده فیزیک که در انتهای خیابان کارگرشمالی است برگزار میشود، بعد از مراسم افتتاحیه، مدعوین جهت بازدید قسمتهای مختلف دانشکده به این مکان باز خواهند گشت!؟. القصه! من هم که با کلی معطلی جائی برای پارک خودرو یافته بودم خودرو را در همان نزدیکی متوقف نموده و بهمراه دیگر مدعوین در مینی بوس منتظر حرکت به سمت محل جلسه شدیم.

ساعت 30/17 به مکان مورد نظر رسیدیم ، ظاهرآ هنوز مدعوین اصلی(وزرای محترم علوم و کار ) و البته خود میزبان اصلی (رئیس محترم دانشگاه تهران) هم نیامده بودند! و جلسه شروع نشده بود . دقائق می گذشت و من در کنار استاد گرانقدر جناب آقای پروفسور کرامت اله زیاری و دوست عزیز و دیرینه جناب آقای مهندس خسرو سلجوقی مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار سرگرم گفتگو بودیم که رئیس محترم دانشگاه تهران، جناب آقای دکتر عمید زنجانی آمدند و در ردیف اول نشسته و چونان سایرین به انتظار شروع جلسه! .

هنوز ده دقیقه ای از ورود ایشان نگدشته بود که جناب آقای دکتر جهرمی وزیر محترم کار بهمراه جناب آقای دکتر رضوی سرپرست محترم دانشکده کارآفرینی وارد سالن شده و در ردیف اول کنار آقای دکتر عمید زنجانی نشستند. در همین حال گمانه زنی ها در آمدن یا نیامدن وزیر محترم علوم بین ما مطرح بود که حاضرین به احترام نواختن سرود جمهوری اسلامی از جای برخواسته و جلسه با حدود یک ساعت تاخیر در ساعت 55/17 آغاز شد.

پس از اتمام سرود، خانم مجری جلسه، پشت تریبون قرارگرفته و با خواندن دکلمه ای کوتاه و تکه پاره کردن تعارفات مرسوم و معمول اینگونه جلسات! از آقای دکتر رضوی سرپرست محترم دانشکده کارآفرینی خواست تا سخن آغاز کند و جناب دکتر رضوی هم پس از قرار گرفتن در جایگاه، ضمن خوش آمدگوئی و اعتذار از تاخیر زیادی که در شروع جلسه پدید آمده و بنا به گفته ایشان معمول و مرسوم نیز هست!! متنی که روایتگر سیر مراحل بنیان دانشکده و ذکر تلاشهای انجام شده بود ، با محتوائی دردنامه ای! ولی در قالب زیبای ادبی و با ترکیبی از نثر مسجع و بیان شاعرانه ایراد کرد. وی در پایان صحبتهای خود ضمن تشکر مجدد از حاضرین آقای دکتر عمید زنجانی را جهت ایراد سخن به جایگاه دعوت کرد. رئیس دانشگاه تهران که از متن سخنانش چنین بر می آمد که یا آمادگی سخنرانی ندارد و یا اصولآ ماهیت وجودی و بنیان چنین مجموعه ای برایش صعب و دشوار آمده است!؟در ابتدای سخن میلاد حضرت مسیح(علیه السلام) (احتمالآ دو سه روزی هم از آن گذشته بود!) را بهانه ای قرار داد! و عملا ده دقیقه از وقتش را سرگرم تبریک گفتن به آسمانیان و زمینیان و شش گوشه جهان!؟ سپری کرد. دکتر عمید زنجانی در پایان با دعوت از جناب آقای دکتر زاهدی وزیر محترم علوم(که ایشان هم با تاخیر و در بین سخنان آقای دکتر رضوی وارد جلسه شد!) پیام ریاست محترم جمهوری در 9 ماده توسط وزیر علوم قرائت شد:

 << از اين رو لازم است براي توسعه كارآفريني در سطح ملي، نسبت به موارد ذيل اهتمام جدي به عمل آيد:

 1- شناسايي و استفاده از ظرفيت‌هاي كارشناسي كشور در قالب الگوهاي سازماندهي خبرگان ملي به منظور شناسايي دورنماها، چالش‌ها، استراتژي‌ها و اهداف استراتژيك توسعه فعاليت‌هاي كارآفريني در كشور.

 2- تدوين سند ملي توسعه كارآفريني در قالب لوايح قانوني

 3- توسعه انواع كارآفريني فردي، سازماني ، عمومي ، اجتماعي به ويژه فعاليت‌هاي كارآفرينانه بخش خصوصي به عنوان استراتژي توسعه ملي

 4- طراحي و بكارگيري هوشمندانه نظام‌هاي سنجش و توسعه كارآفريني و ارزشيابي محيط كارآفريني در كشور به منظور هدايت اثر بخش استراتژي‌ها و سياست‌هاي توسعه كارآفريني. 5- توسعه نهادهاي آموزشي – پژوهشي توانمند براي توسعه كارآفريني در كشور.

6- جهان آموزش عالي پس از دو انقلاب بر محور آموزش و پژوهش، اكنون انقلاب كارآفريني را فرا روي خود دارد و در انقلاب كارآفريني ماموريت دانشگاه‌ها ايفاي نقش در توسعه اقتصادي – اجتماعي كشور است. اينك كه ظرفيت‌هاي آموزش عالي كشور به حد نياز نزديك مي‌شود، رويكرد آموزش عالي بايد به تربيت دانش آموختگان توانمند و متناسب با نيازهاي بازار كار و كارآفريني باشد. دانشگاه‌ها بايد با مطالعه بازخور فعاليت‌هاي خود هرچه بيشتر توسعه كارآفريني را بين دانشجويان و اعضاي هيات علمي مورد توجه قرار دهند و بخش مهمي از تحقيقات دانشگاهي را در خدمت نيازهاي اقتصادي – اجتماعي جامعه قرار دهند. حركت به سوي دانشگاه كارآفرين، رويكرد نوين آموزش عالي.

 7- وزارت علوم با بهره‌گيري از قابليت‌هاي دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران، هرچه سريع‌تر برنامه‌هاي مربوط به ايجاد رشته‌ها و گرايش‌هاي كارآفريني را در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا براي دانشگاه‌ها تدوين نمايد. به طوري كه درآينده هر دانشگاه متناسب با نيازهاي توسعه كشور و استان و بر اساس مزيت‌هاي موجود در دانشگاه رشته تخصصي كارآفريني خاص خود را اجرا نمايد.

 8- دستگاه‌هاي دولتي مسوول بخش هاي اقتصادي – اجتماعي در حوزه فعاليت خود امكانات رشد كسب و كار را براي دانشجويان كارآفريني فراهم نمايند تا در آينده شاهد تاسيس شركت‌هاي دانش محور در بخش‌هاي مختلف كشور باشيم.

 9- وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري ، فرآيند توسعه كارآفريني در دانشگاه‌ها را تسريع و تسهيل نمايد به طوري كه دانشگاه‌هاي فني و صنعتي به محل توليد و فناوري و نوآوري تبديل شوند و دانشجويان بر اساس مسايل واقعي جامعه آموزش ببينند و درصد بالايي از دانش آموختگان دانشگاه‌ها ، شركت دانش محور تاسيس نمايند. >>

 در نهایت هر چند که رئیس جمهور در بیان دستوری خواسته تا:

<< اينجانب همكاري وزارتخانه هاي كار و امور اجتماعي و علوم، تحقيقات و فناوري را درتاسيس دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران به عنوان قطب علمي كارآفريني ارج مي‌نهم و انتظار دارم با مساعي دانشگاه تهران، هر چه سريع‌تر برنامه توسعه دانشكده كارآفريني براي ايفاي نقش ملي براي اينجانب ارسال شود. >>

ولی آنچه که در اینگونه تلاشهای ملی ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود، انجام مطالعات گسترده، تهیه و تدوین تعاریف ، پیشسینه و ادبیات این حوزه از منابع علمی دو موثق در داخل و یا خارج ازکشور است که با محوریت و تاکید بر بومی سازی صورت گرفته و در مراحل بعد هدف گزینی ها بر اساس برنامه ریزی و استراتژیهای مشخص ، شفاف و جامع است. از این رو بنظر می رسد که بررسی مسئله محور موضوع و نیز تهیه پاسخهای مناسب برای سوالات و رفع ابهامات نظری و اجرائی این حوزه ازضروریات و دارای اهمیت فوق العاده ای خواهد بود.

سوالاتی از جمله: 1-کارآفرینی چیست ؟ 2-کار آفرین چه کاری انجام میدهد ؟ 3- کارآفرین چگونه کارآفرینی می کند ؟ 4- انواع کارآفرینی ؟ 5-کارآفرینی از دیدگاه اسلام و اقتصاد دانان ؟ 6- ارزش افزوده چیست ؟ 7-عمده ویژگیهای شخصیتی و روانشناختی کار آفرینان ؟ 8- تعریف فرآیند ؟ 9- انواع شخصیت ؟ 10- عوامل موفقیت کار آفرینان داخلی و خارجی ؟ 11- ویژگیهای رفتاری کارآفرینان ؟ 12- نقش و جایگاه کارآفرینان ؟ 13- تفکر چیست ؟ 14- تفکر واگرا و همگرا چیست ؟ 15- رویکردهای رفتاری کارآفرین ؟ 16- آیا کارآفرین موجب اشتغال می شود ؟ 17- تاثیر اجتماعی و اقتصادی کارآفرین ؟ 18- تعاریف و تفاوتهای خلاقیت ، نوآوری وکارآفرینی چیست ؟ 19- اجزاء و عناصر خلاقیت ؟ 20-انگیزه ، تخریک و انگیزش و تفاوتهای آنها؟ 21- ویژگیهای افراد و گروه خلاق ؟ 22- فرآیند و موانع خلاقیت و نوآوری ؟ 23- عوامل موثر بر کارآفرینی ؟ 24- راهکارهای توسعه کارآفرینی در ایران ؟ 25- الگوهای موفق کارآفرینی در جهان ؟

چندتصویر از افتتاحیه دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران :

       

  



:: موضوعات مرتبط: با دانشگاه


سه شنبه ۴ دی ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

بلاگفا ؛ میزبانی صبور ، یاوری مهربان و صمیمی

ماه گذشته(آذر ماه) چهارمین سال تاسیس سایت بلاگفا (BLOGFA.COMبود.بلاگفا ؛ میزبانی صبور و مهربان  ومن به رسم یک سنت دیرینه دینی وملی، بعنوان یکی از میهمانان  قدیمی و همیشگی این سایت قوی و ارزشمند برخود لازم می دانم تا ضمن تقدیم تبریکات صمیمانه، حضور گسترده ، موفق و تاثیرگذار بلاگفا را به جناب آقای علیرضا شیرازی عزیز، مدیر جوان، خلاق و دلسوز این سایت و نیز به ایرانیان عزیز و همه فارسی زبانان در اقصی نقاط جهان که به فراخور علایق و سلائق خود  از این فرصت مغتنم و فضای مجازی پر بار توشه ای برمی گیرند صمیمانه تهنیت و شادباش عرض نموده و باید با مسرت اذعان کرد که نقش سازنده و موثر سایت بلاگفا (BLOGFA.COMدر معرفی وتوسعه فرهنگ و ادبیات ایران زمین و نیز ارتقاء معلومات و آگاهی های اجتماعی فارسی زبانان در حوزه ها و گرایشات مختلف اعم از علمی، آموزشی ، دینی، فرهنگی، هنری ، فناوری ارتباطات و اطلاعات، چشمگیر و غیرقابل انکار است.

درانتها ضمن آرزوی سلامت، سعادت و تداوم  توفیقات  روزافزون برای  مدیران و دست اندرکاران  خوش فکرو دوراندیش  این سایت مهم  و ارزشمند، حسن ختام این  مجال را با ذکر بخشی از یادداشت برادر گرامی جناب آقای علیرضا شیرازی  مدیریت جوان، خلاق و پرتلاش سایت بلاگفا پایان می دهیم:

"بلاگفا از من میخواهد که براساس نیاز سایت مطالعه  کنم و به نوعی با پیشرفت  خود از من نیز میخواهد که پیشرفت کنم. اما تجربه ای محدود به من نیست هزاران کاربران سایت نیز چنین تجربه ای داشته اند. آنها نوشتن را تجربه میکنند و با پیشرفت وبلاگشان آنها نیز می آموزند که چگونه بهتر بنویسند و چگونه با مخاطبان خود تعامل کنند. برخی یاد می گیرند که بنویسند و برخی می نویسند که به دیگران بیاموزند اینگونه گویی همه در یک دانشگاه هستیم دانشگاهی با صدها هزار دانشجو."  



:: موضوعات مرتبط: خودمانی