گلبرگی از افکار و نوشته های محمدعلی مقیسه

یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

وحدت حوزه و دانشگاه ؛ از آرمان تا واقعیت؟

                وحدت حوزه و دانشگاه ؛ از آرمان تا واقعیت؟وحدت حوزه و دانشگاه ؛ از آرمان تا واقعیت؟

همواره در مناسبتهای خاص یا مهمى بنا به ضرورت، پیام و یا  شعارهائى در جامعه رواج پيدا مى کنند و یا طرحى ريخته می شود, ولى اگر این ايده ها و آرمانها تنها در محدوده شعار تكرار شده و از برنامه ها و یا تمهیدات اجرائی بی بهره باشند , در همان مراحل اولیه متوقف مانده و به فراموشی سپرده خواهند شد.


وحدت حوزه و دانشگاه يكى از آرمان ها و شعارهايى بود كه امام راحل(ره) پس از شهادت آيةاللّه مفتح آن را مطرح نموده تا مگر دست اندركاران نظام طرحى بريزند و اين آرمان را به جامه عمل بپوشانند, ولى واقعیات حکایت از آن دارد که علیرغم تلاشهای صورت گرفته ،تاكنون گام مؤثر و ماندگاری در این مهم برداشته نشده و اين آرمان همچنان در حوزه اذهان باقى مانده است.

در ایام قبل از پیروزی انقلاب و سالهای سخت پس از آن، هدف گذاری در ایجاد ارتباط بین حوزه و دانشگاه  بسیار آسانتر و از کیفیت و عمق بیشتری برخوردار بود . زیرا سطح توقعات طرفین با كمی تفاهم ، درك متقابل، رفع سوءظنها، آشنایی با شیوه كار یكدیگر و نزدیك شدن به هم در صفوف مبارزه قابل تعریف و اجرائی بود

آنها با كمك هم حكومتی را برانداخته و حاكمیت دیگری را با آمال و اهداف جدید بنا نهادند ، نسل دوم حوزه و دانشگاه در پاسداری از آن اهداف، طی دو دهة گذشته سرمایه گذاریهای ارزشمندی را مصروف داشته و با  وجود  ضعفها و نواقص مهمی که بر سر راه  وجود داشت ، تاحدودی به توفیقاتی نسبی نیز نائل آمدند

ما از آغاز انقلاب اسلامى تاکنون,همواره از وحدت ملى ، همبستگى گروهى و اتحاد جهان اسلام سخن گفته ايم, ولى در اتحاد ملى و وحدت احزاب سياسى داخل بدلائل گوناگونی از جمله فقدان برنامه ریزی صحیح ، فراگیر و پویا کمتر موفق بوده ایم

 

حوزه امروز و دانشگاه فعلی ما به مراتب در سطوح بالاتری از حوزه ودانشگاه قبل از انقلاب است. روح تحقیق و پیشرفت و علاقه به تولید علم و حضور در صحنه مشكلات اجتماعی در حوزه ها و دانشگاههای ما جاری و ساری  است.

 امروز همه مدیران كشور از فضای حوزه و دانشگاه وارد عرصه های مدیریتی کشور می شوند و در هیچ دوره ای مانند امروز حلقه نظر و عمل تا این حد به هم نزدیك نبوده تا تصمیمات دانشگاه و حوزه با فاصله كوتاهی بتواند وارد حاكمیت شود و به عبارتی گویا تر می توان گفت که حاكمیت، فرزند دانشگاه و حوزه است.

امروز نوبت نسل سوم حوزه و دانشگاه است كه با هوشمندی و درایت  از نقاط مثبت و منفی فعالیتهائی که تاکنون صورت گرفته بهره گیرد و نقش بسیار مهم و خطیر خود را در نهادینه كردن ارزشهای انقلابی و تكمیل پروژه وحدت ایفا نموده و در به انجام رساندن تكلیف بزرگی که از طرف خدا و مردم بر دوش حوزه و دانشگاه است، تمامی همت و تلاش خود را معطوف دارد.

 



:: موضوعات مرتبط: نقد و نظر


دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

معيارهای يک مقاله علمی - پژوهشی

معيارهای يک مقاله علمی - پژوهشی 

معيارهای زير در هر مقاله علمی - پژوهشی که مورد رعايت قرارگيرند. باعث انسجام و استحکام مقاله شده و امکان پذيرش آن را در يک مجله علمی - پژوهشی به مراتب افزايش می‌دهد:معيارهای يک مقاله علمی - پژوهشی
۱- مرتبط بودن مطالب و کامل بودن
• تمام موضوعات مطرح شده‌اند.
• استدلال‌ها و بحث‌ها در کليت متن مرتبط هستند.
• منابع و مراجع ادبيات تحقيق آورده شده‌اند.
• منطق و پيوستگی بين استدلال‌ها رعايت شده است.

۲- برخورداری از يک سازمان منسجم:
• مقاله از يک ساختار شفاف مفهومي برخوردار است.
• عنوان‌ها و زير‌عنوان‌های مناسب، صحيح و مرتبطی به کار برده شده‌اند.
• نظام ارجاع دهي با ثبات و مناسب است.

۳- برخورداری از يک محوريّت تحقيقی در کلّيت و ترکيب مقاله:
• تفکر خلاق، ترکيب و استدلال ظهور و بروز دارد.
• دقت فکري در باره عنوان اصلي ديده مي‌شود.
• مفاهيم مرتبط به نحو مناسبي تحقيق شده‌اند.
• استدلال‌ها و اثبات‌ها به وسيله مدارک و مستندات يا ارجاعات پشتيباني شده‌اند.
• شواهد کافی براي فهم موضوع وجود دارد.
• ادبيات تحقيق مورد نقد و تحليل قرار گرفته‌اند.
• ارتباط لازم بين ادبيات تحقيق و موضوع مورد تحقيق مقاله ارائه شده است.
معيارهای يک مقاله علمی - پژوهشی
ساختار عمومی  یک مقاله   

يک مقاله تحقيقی به طور کلی می‌تواند در برگيرنده ساختاری مشابه ساختار زير باشد.

 

ترتيب

موضوع

۱

عنوان مقاله

۲

نام نويسنده/نويسندگان

۳

چکيده

۴

کليد واژه‌ها

۵

مقدمه

۶

بررسی ادبيات موضوع/ سابقه تحقيق

۷

بدنه اصلی مقاله

۸

نتايج

۹

بحث در باره نتايج

 ۱۰

جمع بندی و نتيجه‌گيری

۱۱

سپاسگزاری (در صورت نياز)

۱۲

منابع

پيوست‌ها (در صورت نياز)

منبع:http://www.modares.ac.ir/eng/sepehri/sub/cpprj.htm


:: موضوعات مرتبط: روش شناسی (متدولوژی)


دوشنبه ۵ آذر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

فرهنگ بسیجی؛ اثری ماندگار، آرمانی فراگیر

                     فرهنگ بسیجی؛ اثری ماندگار، آرمانی فراگیر

          فرهنگ بسیجی؛ اثری ماندگار، آرمانی فراگیر             

هرساله در ابتدای آذر ماه فضای کشور مملو از عطر دلنشین و روح افزای نام بسیج و فرهنگ بسیجی می شود اما به راستی بسیج چیست؟ بسیجی کیست؟ و راهکارهای شناخت و ترویج مولفه های فرهنگ بسیجی کدام است؟

یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه نمود این است که تولد بسیج از دیدگاه عمیق و دوراندیشانه امام عزیز(ره) در پنجم آذرماه ۱۳۵۸ که نهال انقلاب اسلامی تازه ببار نشسته و هیچ خبری نیز از از تجاوز به کشور و جنگ نبود ، گواه صادقی براین مطلب است که تاسیس بسیج صرفآ به خاطر زمان جنگ و دفاع از کیان کشور در مقابل تجاوزگران خارجی صورت نگرفته است، بلکه بایستی جنگ را بعنوان بستر مناسبی در شناخت ظرفیتها،ظهور موثر و حضور افتخار آمیز بسیج بعنوان عصاره باورهای ارزشی مردم در صحنه های نبرد حق علیه باطل توصیف کرد.

در تعربفی هر چندناقص از تفکر بسیجی، شاید بتوان گفت که برنامه ریزی و نظم در بهره گیری بهینه از عمر و فرصتها و همچنین نهادینه نمودن روح توکل و تجلی خلوص،اراده و صلابت در راه حفظ دین، کشور و ارزش‌ها دینی و ملی گامهائی است که می تواند ما را به تحقق تفکر بسیجی یاری نزدیک نماید.

با این رویکرد مخلوط کردن بسیج صرفآ با جنگ ظلم به خود ،جامعه و باورهای عمیق ارزشی بجای مانده از روح بلند و خدائی شهیدان و نیز ناسپاسی و قهر عمدی باحیات طیبه ایثارگران و خانواده های بزرگ و افتخارآفرین آنان است.

 گزافه نیست اگر گلته شود که،تفکر بسیجی نسخه شفا بخش همه دردها و کلید گشایشگر بی چون و چرا مشکلات و موانع در همه اعصار و عرصه هاست که همواره به آن باید اندیشید و آئینه های غبارگرفته دل و جان را با آن صفا وجلا داد.



:: موضوعات مرتبط: نقد و نظر


شنبه ۳ آذر ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

مدل"مهندسی ساختارهای هم افزا" راهی برای توسعه مدیریت اندیشه مدار

         مدل"مهندسی ساختارهای هم افزا" راهی برای توسعه مدیریت اندیشه مدار

آقای مهندس مظفر و محمدعلی مقیسه

روز جمعه به دعوت مدیر کل امور اداری وزارت علوم به اتفاق خانواده ،میهمان این وزارتخانه در مجتمع تحقیقاتی سازمان پژوهشهای علمی کشور"عصر انقلاب" بودیم.

جلسه تحت عنوان "دومین نشست فوق العاده مجمع مدیران کل اموراداری و منابع انسانی وزارتخانه ها و دستگاههای اجرائی " برقرار شده بود . فضای زیبا و دلنشین " مجتمع تحقیقاتی عصر انقلاب" برای مدیران کل پرمشغله اموراداری و منابع انسانی و خانواده های آنان، فرصت خاطره انگیز و ماندگاری را فارغ از فضای شلوغ و پرهیاهوی شهر تهران و درگیریهای روزمره کاری بوجود آورده بود که می توانستی این طراوت و زیبائی محیط را در شادابی و شوقی که در چهره مدیران حاضر و اعضای خانواده آنان دیده می شد، بخوبی احساس نموده و در لذت ماندگار این نشست صمیمی ، خود نیز بی نصیب نمانی.

 

محور این نشست فوق العاده مجمع مدیران کل اموراداری و منابع انسانی برگزاری یک کارگاه علمی-کاربردی تحت عنوان " مهندسی ساختارهای هم افزا" بود که توسط برادر عزیز و اندیشمندمان جناب آقای مهندس عباس مظفر عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و ریاست محترم سازمان اداری مجلس برگزار گردید.

در" مهندسی ساختارهای هم افزا" جناب آقای مهندس مظفر مدلی را پیشنهاد نموده اند وبراین عقیده اند که در نظام مدیریت کشور حرکت و پویائی ایجاد نموده و از بروکراسیهای غیرضرور ، هزینه بر و زمان سوز بشدت می کاهد و نیز راهكاري (استراتژي) مؤثر براي تحقق بازار طبيعي و ايجاد اشتغال و مهار تورم خواهد بود.

آقای مهندس مظفر قریب سه سال بر روی این مدل به روشهای میدانی وکتابخانه ای تحقیق و بررسی نموده و اعتقاد دارند که:

 - مدل پيشنهادي مي تواند به عنوان يك دكترين شفاف براي تحقق اهداف توسعه متعادل در تمام شئون قانونگذاري و اجرائي مورد استفاده قرار گيرد.

 -مدل پيشنهادي به دليل انطباق با هنجارهاي فرهنگي ملت مسلمان و انقلابي ايران، فرهنگ علمي و دانشگاهي جهان و همچنين زندگي روزمره مردم در رفع حوائج خود، اجرايي شدن هر امر را كاملا ممكن و انتظار موفقيت در آن را طبيعي مي نمايد.

وی در بیان ضرورت طرح مطلب به روش مدل می گوید:

كليه امور در طبيعت با مدل قابل تبيين است. اين مدل بر فراخور هر پديده در طبيعت براي كليه گياهان، حيوانات و انسان و در مباحث نظري مانند مدلهاي رياضي، فيزيكي ، شيميايي، رفتار انساني و در مباحث عملي نظير قالبها در آشپزخانه ها ، كارگاههاي صنعتي مشهود است. از آنجا كه مردم جزيي از طبيعت مي باشند لذا دستيابي به مدل طبيعي واحد براي رفع نياز هاي متنوع آحاد مردم در كليه شخصيت هاي حقيقي و حقوقي امكان پذير و گريز ناپذير است.

تبیین مدل "ساختارهای هم افزا" با توجه به تنوع و گستردگیهای خاصی که دارد،  علیرغم تسلط وبیان شیوای جناب آقای مهندس مظفر در تشریح و تبیین این مدل که حاصل چندین سال تلاش و تحقیق ایشان است نیاز به فرصتهای بیشتری دارد تا با حضور خبرگان اهل نظر به نقد و بررسی زوایای گوناگون آن از منظر علمی و همجنین از دیدگاه کاربردی پرداخته شود.

آنچه مسلم است ، طرح و بسط اینگونه نظریات و مدلها می تواند کمک شایان توجهی در خروج نظام مدیریتی کشور از گرداب روزمرگی و تکرار گردیده و در توسعه " مدیریت اندیشه مدار" و پرورش" اندیشمندان مدیر" اتفاق مبارکی باشد. انشاءالله 

 

جهت دیدن تصاویر این کارگاه علمی -کاربردی کلیک کنید

 

                        

                                  

 



:: موضوعات مرتبط: نقد و نظر