
طرح چیندمان کلاسی مقیسه (M.D.C)؛ طرحی نو در طراحی فیزیکی کلاسهای درسی
در زمان کنونی سازمانها به صورت فرآيند های محيطی پويا ، با تغيير روبرو هستند و مجبور شده اند که خود را با عوامل محيطی سازگار نمايند . برای مثال تقريباً هر سازمانی بايد خود را با محيط متشکل از فرهنگهای گوناگون سازگار نمايند.
ما در عصر حاضر که آن را دوران گسستگی ها نامگذاری کرده اند، شوکها يا ضربه های متنوع و مختلفی به صورت دائم بر افراد و یا سازمانها فرود می آيد و آنها بايستی پيوسته آمادگی سازگاری و یا برخورد با اين تغييرات را در خود به وجود آورند و خود را در برابر رقبای سنتی که دست به کار توليد محصولات جديد می شوند و نيز سازمانهای نوآور که دست به خلاقيت ، ابتکار عمل يا کارآفرينی می زنند ، بصورت کامل تجهيز نمايند، با این مقدمه باید گفت سازمانهايي در این عرصه موفق خواهند بود که بتوانند در صحنه رقابت در برابر تغييراتی که به سرعت رخ می دهد واکنشی مناسب از خود نشان دهند.
از جمله عرصه هائی که همواره در کیفیت و کمیت دستخوش تغییرات بوده و خواهد بود، حوزه های تعلیم و تربیت و آموزش است که علیرغم تحولات گسترده و عمیقی که در این بخش در سایر کشورهای جهان رخ داده و یا در حال وقوع است ،در کشور ما متاسفانه کمتر به فضای فیزیکی و نحوه قرار گرفتن میزها و صندلی ها در کلاسهای درس و یا چیندمان محل برگزاری دوره های آموزشی توجه شده که این کم توجهی ها موجب گردیده تا با اعمال همان روشهای سنتی ، در مقاطع دانشگاهی و همچنین در دوره های پائین تر، کمتر شاهد تغییرات شکلی و چیندمانی میزها و صندلی ها در کلاسهای درس باشیم.
در این مجال بر آن هستم تا با اتکال بر عنایات الهی، با بهره گیری از تجارب دانشگاهها و مراکز آموزشی موفق دنیا طرح چیندمان کلاسی مقیسه (M.D.C) را معرفی نموده تا در گامهای ابتدائی ، با ایجاد و توسعه رویکردی نو و کاربردهائی زیبا و مناسب، روشهای تازه ای در طراحی فیزیکی و چیندمان کلاسها مطرح و پایه گذاری گردد ، با این امید که نخبگان و خبرگان صاحب نظر این حرکت را اصلاح نموده، و یا در تکمیل و تعالی آن خلاقیت و تلاش خود را معطوف نمایند.انشاءالله
برخی مزایای این طرح:
1- افزایش گنجایش کلاس تا 5/1 برابر
2- نتسهیل ارتباط ونزدیکتر بودن به استاد
3- تسلط بیشتر استاد و دانشجویان نسبت به یکدیگر
4- زیبائی و بهره وری بیشتر کلاس
5- ایجاد هوشیاری و تمرکز بیشتر بین دانشجویان و استاد از طریق چهره به چهره بودن
نمونه فرضی یک کلاس با چینش و جانمائی استاد و دانشجویان(دو قوسی بسته)
لازم به ذکر است که با توجه به شکل ،اندازه و نیز سطح و اندازه مورد نیاز شیب کلاسها طرحهای (دو قوسی و سه قوسی بسته ) و (دو و سه نیم قوسی باز) قابل اجرا می باشد.
:: موضوعات مرتبط: روش شناسی (متدولوژی)

ن : محمدعلی مقیسه

