گلبرگی از افکار و نوشته های محمدعلی مقیسه

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
ن : محمدعلی مقیسه

تاریخچه حجاب در ایران باستان - یک نکته از هزاران!

یک نکته از هزاران!

تاریخچه حجاب در ایران باستان

در جلد اول تاریخ تمدن صفحه ی 552  استاد شهید مطهری در مورد ایرانیان قدیم مى گوید: در زمان زردشت زنان منزلتى عالى داشتند، با کمال آزادى و با روى گشاده در میان مردم آمد و شد مى کردند.

آنگاه چنین مى گوید:«پس از داریوش مقام زن مخصوصاً در طبقه ی ثروتمندان تنزل پیدا کرد. زنان فقیر چون براى کارکردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند آزادى خود را حفظ کردند ولى در مورد زنان دیگر گوشه نشینى زمان حیض که برایشان واجب بود رفته رفته امتداد پیدا کرد و سراسر زندگى اجتماعى شان را فرا گرفت، و این امر خود مبناى پرده پوشى در میان مسلمانان به شمار مى رود. زنان طبقات بالاى اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمى شد که آشکارا با مردان آمیزش کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردى را ولو پدر یا برادرشان باشد ببینند. در نقشهایى که از ایران باستان بر جاى مانده هیچ صورت زن دیده نمى شود و نامى از ایشان به نظر نمى رسد. چنانکه ملاحظه مى فرمایید حجاب سخت و شدیدى در ایران باستان حکمفرما بوده، حتى پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده مى شده اند.

27260643941648969103.jpg



:: موضوعات مرتبط: مقالات و آثار مکتوب، نقد و نظر


جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
ن : محمدعلی مقیسه

ساز خوش باش! تا همه جانها! براي تو، سر و پا گوش شوند!؟  گلنوشت مقيسه

ساز خوش باش!

تا همه جانها!


براي تو، سر و پا گوش شوند!؟


گلنوشت مقيسه

07978161902074961664.jpg



:: موضوعات مرتبط: خودمانی، نقد و نظر، تصاویر


جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
ن : محمدعلی مقیسه

تا وقتي كه! " بابا نان داد! مامان آب داد! " را به فرزندانمان مي آموزيم! " خلاقيت و كارآفريني " تعطيل

تا وقتي كه!
" بابا نان داد! مامان آب داد! " را به فرزندانمان مي آموزيم!
" خلاقيت و كارآفريني " تعطيل است!؟
گلنوشت مقيسه

40177287691607313671.jpg



:: موضوعات مرتبط: خودمانی، طرحها و نظریات علمی، نقد و نظر، تصاویر


جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
ن : محمدعلی مقیسه

محمدعلی مقیسه: سخنان رئیس جمهوری در جمع روسای دانشگاه ها، با سعه صدر بیشتر می توانست پایان بهتری داش

از این‌که مورد قضاوت قرار بگیریم احساس خوبی نداریم و شاید هم می ترسیم


پژوهشگر باسابقه حوزه های اجتماعی و فرهنگی معتقد است: از آنجا که نقد همواره با نوعی برداشت متفاوت و حتی متعارض وبقولی قضاوت همراه است و ما از این‌که مورد قضاوت قرار بگیریم احساس خوبی نداریم و شاید هم می ترسیم./نقد سازنده می‌خواهد نشان دهد که می‌توان مقصود یا هدف یک کار را با یک رویکرد جایگزین بهتر برآورده کرد.
به گزارش دانانیوز، یک پژوهشگر و مدرس دانشگاه با ناخوشایند شمردن بخشی از سخنان رئیس جمهوری در دیدار با روسای دانشگاهها که در آن منتقدان توافق ژنو را بی سواد خطاب کرده است گفت: کلی گویی و تعمیم دادن در اموری که وثاقت در دسترسی به آمار و اطلاعات متقن و مورد اتکا نیست آفت بزرگی است که متاسفانه ما در بخشی از سخنان آقای روحانی شاهد آن بودیم و شاید بتوان گفت رویه تخریب بجای نقد که صد درصد با رویکردهای مورد ادعای دولت تدبیر و امید در تعارض است!
محمدعلی مقیسه اعتقاد دارد: بخشهای نخست و میانی سخنان آقای روحانی دارای نکات بسیار مهم و ارزشمندی در خصوص دانشگاهها و نیز فضاهای حاکم بر آنها بود که چراغ راهی برای عبور ازوضعیت موجود دانشگاهها به سوی وضع مطلوب خواهد بود و به نوبه خود جای تقدیر دارد و چنانچه این دیدگاهها از شعار فراتر رفته و به عمل منجر شود تغییرات ماهیتی شگرفی را مادر فضای علمی و نیز تقویت نقد و آزاداندیشی کشور شاهد خواهیم بود.
وی گفت: نقد سازنده می‌خواهد نشان دهد که می‌توان مقصود یا هدف یک کار را با یک رویکرد جایگزین بهتر برآورده کرد. در این حالت، نقد کردن الزاما به معنای «اشتباه شمردن» نیست و هدف یک کار مورد احترام است، بلکه اعلام می‌شود که همان هدف را می‌توان از یک راه دیگر، به شکلی بهتر به دست آورد.ولی از آنجا که نقد همواره با نوعی برداشت متفاوت و حتی متعارض وبقولی قضاوت همراه است و ما از این‌که مورد قضاوت قرار بگیریم احساس خوبی نداریم و شاید هم می ترسیم
این پژوهشگر باسابقه حوزه های اجتماعی و فرهنگی در ادامه گفت: نقد یا انتقاد انواع مختلفی دارد که الزاماً دارای مرزهای روشنی نیست و خیلی از اوقات همپوشانی دارند و  نقد منفی و نقد سازنده، هردو استفاده‌های خاص خودشان را دارند، امابرای یک نقد خوب، تلفیق این دو لازم است.
رئیس انجمن پژوهشگران مستقل در پایان با بیان اینکه سخنان رئیس جمهوری می توانست با سعه صدر مورد توقع و غلبه براحساسات از انسجام و پیوند بیشتری با بخشهای نخست و میانی اظهارات ایشان برخوردار شود، گفت: برای رد یک نظر و عقیده نیاز است تا دلیل و علتی بیان شود و سندی که برای عموم قابل قبول باشد و بتواند به خوبی مسائل مبهم و نواقص موضوع مورد نقد را روشن کند. برچسب زدن و اتهام بدون دلیل منطقی و روشن جز تخریب، تنش و سلب اعتماد  پیامد دیگری ندارد!



:: موضوعات مرتبط: مصاحبه و سخنرانی، با دانشگاه، رخدادهاو مناسبتها


شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
ن : محمدعلی مقیسه

گاهی فراموش می کنیم! کودکان ما، پدران و مادران فردایند!؟ گلنوشت مقیسه

باز و شادی!نیاز ضروری کودکان است.

گاهی فراموش می کنیم! کودکان ما، پدران و مادران فردایند!؟ 

گلنوشت مقیسه



:: موضوعات مرتبط: خودمانی، نقد و نظر، تصاویر


شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
ن : محمدعلی مقیسه

آشتي با خدا : كلا ان الانسان ليطغى ان راه استغنى  بخشي از سوره مباركه علق (محفل ششم)

  آشتي با خدا

كلا ان الانسان ليطغى ان راه استغنى

بخشي از سوره مباركه علق (محفل ششم)

اين دو آيه ردع و رد رفتارى است كه انسان در مقابل نعمت هاى الهى از خود نشان مى دهد، رفتارى كه از خلال آيات قبل استفاده مى شود، چون از آيات بر مى آيد كه خداى تعالى نعمت هاى بزرگى نظير تعليم به قلم و تعليم از طريق وحى را به انسان داده، پس بر انسان واجب است شكر آن را بجاى آورد، ولى او بجاى شكر، كفران و طغيان مى كند.
بى نياز دانستن خود، منشاء و علّت طغيان آدمى است 
(ان الانسان ليطغى ) - يعنى انسان بجاى شكر طغيان مى كند، يعنى پا از گليم خود فراتر مى نهد. و اين خبرى است از آنچه در طبع بشر است ، نظير آيه زير كه خبر مى دهد از اينكه بشر طبعا ظلوم و كفرانگر است : (ان الانسان لظلوم كفار).
(ان راه استغنى ) - كلمه (راه ) از مصدر راى است، نه مصدر رويت، يعنى ديدن به چشم، و فاعل (راه ) و نيز مفعولش ‍ همان انسان است، و جمله مورد بحث مى خواهد علت طغيان انسان را بيان كند، مى فرمايد علت طغيانش اين است كه او خود را بى نياز از پروردگار خود مى داند، پروردگارى كه بر او انعام كرده و سراپاى وجود او انعام وى است، و نعمت هاى بى شمار او را كفران مى كند، و علت اين انحراف آن است كه انسان به خود و هواهاى نفسانى خود مى پردازد، و دل به اسباب ظاهرى كه تنها وسيله مقاصد او است (و نه هدف ) مى بندد، و در نتيجه از پروردگارش غافل مى شود، و به هيچ وجه خود را محتاج او نمى بيند، چون اگر خود را محتاج او مى ديد همين احتياج وادارش مى كرد كه به ياد او بيفتد، و او را ولى نعمت هاى خود بداند، و شكر نعمت هايش را بجاى آورد، نتيجه اين انحراف اين است كه در آخر خدا را به كلى فراموش نموده، سر به طغيان بردارد.
ان الى ربك الرجعى

كلمه (رجعى ) مانند كلمه (رجوع ) به معناى برگشتن است، و به طورى كه از سياق تهديد آينده بر مى آيد اين جمله تهديد به مرگ و بعث است، و خطاب در آن به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است.

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات و آثار مکتوب


شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
ن : محمدعلی مقیسه

تمرين كنيم!تا به جاي " زبانمان" با "دستانمان"" گره گشايي" كنيم!!؟ گلنوشت مقيسه

تمرين كنيم!

تا به جاي " زبانمان" با "دستانمان"

" گره گشايي" كنيم!!؟

گلنوشت مقيسه



:: موضوعات مرتبط: خودمانی، نقد و نظر، تصاویر


شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
ن : محمدعلی مقیسه

معامله با خدا!  نهایت آرامش و سودآوری است!!؟  گلنوشت مقیسه

معامله با خدا!

نهایت آرامش و سودآوری است!!؟

گلنوشت مقیسه

http://moghisei.blogfa.com



:: موضوعات مرتبط: خودمانی، نقد و نظر، تصاویر


شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
ن : محمدعلی مقیسه

عشوه! و رشوه!  قربانگاه مدیران ضعیف است!!؟  اشکنوشت مقیسه

عشوه! و رشوه!

قربانگاه مدیران ضعیف است!!؟

اشکنوشت مقیسه



:: موضوعات مرتبط: خودمانی، نقد و نظر، تصاویر


شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲
ن : محمدعلی مقیسه

شاد بودن و شادي آفريني! زينت همه هنرهاست!!؟ گلنوشت مقيسه

شاد بودن و شادي آفريني!

زينت همه هنرهاست!!؟

گلنوشت مقيسه



:: موضوعات مرتبط: خودمانی، نقد و نظر، تصاویر


شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲
ن : محمدعلی مقیسه

بينواترين مردم كسي است كه:نه از تجارب خود مي آموزد! ونه از تجارب ديگران بهره مي برد!!؟

بينواترين مردم كسي است كه:

نه از تجارب خود مي آموزد! ونه از تجارب ديگران بهره مي برد!!؟

اشكنوشت مقيسه



:: موضوعات مرتبط: خودمانی، نقد و نظر، تصاویر