گلبرگی از افکار و نوشته های محمدعلی مقیسه

دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰
ن : محمدعلی مقیسه

يادگيري عسلناك؛ بازي -آموزش

يادگيري عسلناك" ) ناگفته هایی برای پدران و مادران و معلمان
 بازي -آموزش: يكي از روشهاي يادگيري فعال، استفاده از " بازي " است. بازي در عين اين كه وسيله ي سرگرمي است، جنبه آموزندگي و
سازندگي نيز دارد و در برخي موارد اشتغال كودك به بازي بيش از ارزش خواندن كتاب است، كودكان در خلال بازيها به ويژه
بازيهاي آموزشي، به مفاهيم ذهني جديدي دسترسي پيدا ميكنند و مهارتهاي بيشتر و بهتري را كسب ميكنند.
آنان به كمك بازي تجارب ارزندهاي به دست ميآورند.
در حين بازي مطالب آموختني، بدون فشار و با ميل و رغبت فراگرفته ميشود.
منبع: فریبز درتاج )مقایسه تأثیر دو روش آموزش به شیوه ی بازی و سنتی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی(
" يادگيري عسلناك" خدمتي از محمدعلي مقيسه
@MOGHISEI



:: موضوعات مرتبط: مقالات و آثار مکتوب، روش شناسی (متدولوژی)، با دانشگاه


یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰
ن : محمدعلی مقیسه

برخی از رویکردها و «تئوری / نظریه»های مطرح‌شده توسط محمدعلی مقیسه

🔎 محمدعلی مقیسه کیست؟

  • محمدعلی مقیسه پژوهشگر، مدرس و آسیب‌شناس فرهنگی و اجتماعی است و ریاست پژوهشگاه فرهنگ و هنر ایران را بر عهده دارد.
  • حوزه فعالیت او شامل موضوعات میان‌رشته‌ای: فرهنگ، هنر، جامعه، اقتصاد، مدیریت، توسعه فردی و اجتماعی است.

🧠 برخی از رویکردها و «تئوری / نظریه»های مطرح‌شده توسط مقیسه

مقیسه به شکل نظام‌مند درباره مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی ایران و جهان دیدگاه‌هایی دارد. برخی از مهم‌ترین آن‌ها:

• نگاه انتقادی به ساختار مدیریت فرهنگی و اجتماعی

  • او معتقد است در کشور «فقدان هدف و تعریف مشترک الفاظ و مفاهیم» در عرصه فرهنگ وجود دارد — یعنی تعبیرها و مفاهیم فرهنگی و اجتماعی به شکلی سلیقه‌ای، پراکنده و غیرشفاف هستند. این موضوع را مانعی جدی برای توسعه فرهنگی می‌داند.
  • از دید او، تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در حوزه فرهنگ اغلب «سلبی»، «شعارمحور» یا «موقت» هستند، بدون توجه به مبانی نظری و برنامه‌ریزی مستمر.

• «بینش و نگرش تسهیلی، ترغیبی و تسریعی» نسبت به بخش خصوصی و ظرفیت‌های کشور

  • مقیسه در تحلیل اقتصاد و «اقتصاد مدیریت» تأکید دارد که دولت و ساختارهای اجرایی باید به جای مواجهه با بخش خصوصی به‌صورت رقیب، رویکردی تسهیلی و ترغیبی داشته باشند.
  • او طرح می‌کند که کشور باید بر پایه «کشف، خلق، عرضه و بهبود ظرفیت‌ها و فرصت‌ها» حرکت کند تا از مزیت‌های طبیعی، نیروی انسانی و منابع موجود بهره ببرد.
  • همچنین بر استفاده از تنوع اقلیمی و ظرفیت “اقلیم-فرهنگی” ایران تأکید دارد — چون به‌گفته او، ایران از ۱۷ اقلیم شناخته‌شده جهان، ۱۱ اقلیم را دارد — و این می‌تواند زمینه توسعه پایدار و اقتصاد فرهنگ و هنر باشد.

• نقد «آمارگریزی، سنجش هراسی و نظارت‌گریزی» در سیستم مدیریتی و فرهنگی

  • مقیسه هشدار می‌دهد که یکی از موانع اصلی در پیشرفت کشور، «آمارگریزی» (ترس یا اجتناب از مستندسازی و آمار دقیق)، «سنجش‌هراسی» (ترس از ارزیابی و سنجش عملکرد) و «نظارت‌گریزی» (گریز از شفافیت و کنترل) است.
  • او همچنین از «ستاره‌هراسی» و ترس از برندسازی فردی یا اجتماعی انتقاد می‌کند — یعنی نخبگان یا فعالان فرهنگی/ اجتماعی نباید از برجسته شدن و شناخته شدن بترسند.
  • مقیسه اضافه می‌کند که «نخبه‌گریزی و نخبه‌کشی»، رانت‌ها، تکرار مدیران و عدم مجازات خطاها باعث می‌شود که ظرفیت واقعی کشور برای توسعه مورد استفاده قرار نگیرد.

• تأکید بر توسعه میان‌رشته‌ای، ترکیب فرهنگ ، هنر ، اقتصاد  و فناوری

  • با توجه به نقش خود در پژوهشگاه فرهنگ و هنر، مقیسه معتقد است که برای آینده موفق کشور لازم است که فرهنگ و هنر با موضوعاتی مانند کارآفرینی، اقتصاد، فناوری و مدیریت ترکیب شوند — یعنی چارچوبی واحد برای «توسعه فرهنگی ـ اجتماعی ـ اقتصادی».
  • این رویکرد باعث می‌شود که مسائل فرهنگی صرفاً به هنر یا اندیشه محدود نشوند، بلکه با مسائل معیشتی، اشتغال، نوآوری و توسعه پایدار تلفیق گردند.

• تشویق تفکر انتقادی، خلاقیت فردی و حضور فعال در جامعه

  • در نوشته‌ها و یادداشت‌های شخصی‌اش، مقیسه بر اهمیت داشتن «ایده و نظر» تأکید می‌کند — یعنی ترغیب به تفکر خلاق و استقلال فکری در زندگی روزمره.
  • او معتقد است فرد باید ذهن خود را فعال نگه دارد: نظر دهد، ایده داشته باشد، ریسک کند و از زنگ‌زدگی ذهن و روزمرگی فاصله بگیرد.

✅ نتیجه — چرا صحبت درباره «تئوری‌های مقیسه» مهم است

دیدگاه‌ها و نظریات مقیسه را می‌توان پلی دانست بین سنت و مدرنیته، فرهنگ و اقتصاد، هنر و مدیریت، اندیشه و عمل. او تلاش می‌کند تا:

  • ساختار فرهنگی و مدیریتی را از پراکندگی، سلیقه‌محوری و عدم هدفمندی خارج کند؛
  • ظرفیت‌های نهفته (نیروی انسانی، اقلیم، فرهنگ) را فعال و بالفعل سازد؛
  • تفکر انتقادی، خلاقیت فردی و حضور فعال اجتماعی را ترویج دهد؛
  • توسعه کشور را نه فقط به اقتصاد یا سیاست محدود کند، بلکه به فرهنگ، هنر، اخلاق و سبک زندگی تعمیم دهد.


:: موضوعات مرتبط: طرحها و نظریات علمی


یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰
ن : محمدعلی مقیسه

برخی گلنوشت ها که به دلیل تعطیلی سایت و یا حذف هاست آپلود شده در فضای اینترنت در دسترس نیستند!

برخی گلنوشت ها که به دلیل تعطیلی سایت و یا حذف هاست آپلود شده،

در فضای اینترنت در دسترس نیستند!( بازآفرینی)

لینک گلنوشتها

https://www.uplooder.net/img/image/89/851e735d1cc30fa179305756e99c54e2/20230714-133603.jpg

https://www.uplooder.net/img/image/95/3cec367870197d00fa62743d7b777ae6/20230714-111706.jpg

https://www.uplooder.net/img/image/7/5daf0faeefb8db1dbe1467d9624985f7/20230714-111011.jpg

https://www.uplooder.net/img/image/61/59acb150c224f111a5bf1d2b11dbaf31/20230714-103800.jpg

https://www.uplooder.net/img/image/61/59acb150c224f111a5bf1d2b11dbaf31/20230714-103800.jpg

https://www.uplooder.net/img/image/55/9326f2bacc26eff190b2709ddb651a46/20230714-101829.jpg

https://www.uplooder.net/img/image/15/a333e2e18a16286b949668534a97274b/20230714-031828.jpg

https://www.uplooder.net/img/image/50/5768edde5c0583b65ba83641adf9356f/20230714-030758.jpg

https://www.uplooder.net/img/image/28/40c416fbbbbbaf2a1ebbc3cf42c6a969/20230714-015242.jpg

https://www.uplooder.net/img/image/3/9624fb335f2fe19550c8ab16185e0780/20230714-003331.jpg

https://www.uplooder.net/img/image/1/160b46e5e217e0b0e969f82fd1d94b12/InShot-20230704-100847105.jpg

https://www.uplooder.net/img/image/27/a8a3cc010646598c352a25fa9e6852fd/images.jpeg

https://www.uplooder.net/img/image/94/fcf8ed7075b304a2dac4865cad2e4ca8/download.jpeg

https://www.uplooder.net/img/image/80/92c7a7954f4b67f35ec2ae3cb1fe2689/20230710-104826.jpg

https://www.uplooder.net/img/image/3/17186ef1662a78ef004a0e3247be0393/20230707-191251.jpg

https://www.uplooder.net/img/image/33/a4685365b9640a3ca9cb392c422b08ad/20230705-105806.jpg

فقطخدا_h82j.jpg

b150668_.jpg

نفس_یار_dfa.jpg

x229165_.jpg

شمع_خاموش_7s8p.jpg

h480965_.jpg

خوشبختی_8jwe.jpg

x356549_.jpg

e761972_.jpg

خوبهاوخوبیها_17to.jpg

r982506_.jpg

خلاقیت_وکارآفرین_tsaj.jpg

7