گلبرگی از افکار و نوشته های محمدعلی مقیسه

جمعه ۱۴ دی ۱۳۸۶
ن : محمدعلی مقیسه

تاسیس دانشکده کارآفرینی ؛ آرمانی مبارک، شاید ها و بایدهای بسیار!؟

تاسیس دانشکده کارآفرینی ؛ آرمانی مبارک، شاید ها و بایدهای بسیار!؟

روز دوشنبه دعوتنامه ای از سوی برادرعزیز و ارجمندم جناب آقای دکتر خواجه سروی قائم مقام محترم معاونت فرهنگی وزارت علوم بدستم رسید که مربوط به مراسم روز11/10/ 1386 افتتاحیه دانشکده کارآفرینی در دانشگاه تهران بود. از آنجا که کارآفرینی از مدتها پیش یکی از دغدغه ها و موضوعات مهم من بوده و هست، جهت شرکت در این مراسم مشتاقانه و علاقه مند برنامه ریزی کردم.

براساس زمان تعیین شده در دعوتنامه،شروع برنامه ساعت 17 بود و من ساعت 10/17 به محل دانشکده کارآفرینی که همان محل مهدکودک دانشگاه تهران است ، رسیدم، دو نگهبانی که جلو درب ورودی ایستاده بودند، مراجعین را برای رفتن به محل دیگری به مینی بوسی متوقف شده در جلو ورودی ، راهنمائی میکردند.علت را که جویا شدم، گفتند: چون این مکان سالن اجتماعات ندارد! مراسم افتتاحیه در محل سالن کنفرانس دانشکده فیزیک که در انتهای خیابان کارگرشمالی است برگزار میشود، بعد از مراسم افتتاحیه، مدعوین جهت بازدید قسمتهای مختلف دانشکده به این مکان باز خواهند گشت!؟. القصه! من هم که با کلی معطلی جائی برای پارک خودرو یافته بودم خودرو را در همان نزدیکی متوقف نموده و بهمراه دیگر مدعوین در مینی بوس منتظر حرکت به سمت محل جلسه شدیم.

ساعت 30/17 به مکان مورد نظر رسیدیم ، ظاهرآ هنوز مدعوین اصلی(وزرای محترم علوم و کار ) و البته خود میزبان اصلی (رئیس محترم دانشگاه تهران) هم نیامده بودند! و جلسه شروع نشده بود . دقائق می گذشت و من در کنار استاد گرانقدر جناب آقای پروفسور کرامت اله زیاری و دوست عزیز و دیرینه جناب آقای مهندس خسرو سلجوقی مدیرکل محترم اشتغال وزارت کار سرگرم گفتگو بودیم که رئیس محترم دانشگاه تهران، جناب آقای دکتر عمید زنجانی آمدند و در ردیف اول نشسته و چونان سایرین به انتظار شروع جلسه! .

هنوز ده دقیقه ای از ورود ایشان نگدشته بود که جناب آقای دکتر جهرمی وزیر محترم کار بهمراه جناب آقای دکتر رضوی سرپرست محترم دانشکده کارآفرینی وارد سالن شده و در ردیف اول کنار آقای دکتر عمید زنجانی نشستند. در همین حال گمانه زنی ها در آمدن یا نیامدن وزیر محترم علوم بین ما مطرح بود که حاضرین به احترام نواختن سرود جمهوری اسلامی از جای برخواسته و جلسه با حدود یک ساعت تاخیر در ساعت 55/17 آغاز شد.

پس از اتمام سرود، خانم مجری جلسه، پشت تریبون قرارگرفته و با خواندن دکلمه ای کوتاه و تکه پاره کردن تعارفات مرسوم و معمول اینگونه جلسات! از آقای دکتر رضوی سرپرست محترم دانشکده کارآفرینی خواست تا سخن آغاز کند و جناب دکتر رضوی هم پس از قرار گرفتن در جایگاه، ضمن خوش آمدگوئی و اعتذار از تاخیر زیادی که در شروع جلسه پدید آمده و بنا به گفته ایشان معمول و مرسوم نیز هست!! متنی که روایتگر سیر مراحل بنیان دانشکده و ذکر تلاشهای انجام شده بود ، با محتوائی دردنامه ای! ولی در قالب زیبای ادبی و با ترکیبی از نثر مسجع و بیان شاعرانه ایراد کرد. وی در پایان صحبتهای خود ضمن تشکر مجدد از حاضرین آقای دکتر عمید زنجانی را جهت ایراد سخن به جایگاه دعوت کرد. رئیس دانشگاه تهران که از متن سخنانش چنین بر می آمد که یا آمادگی سخنرانی ندارد و یا اصولآ ماهیت وجودی و بنیان چنین مجموعه ای برایش صعب و دشوار آمده است!؟در ابتدای سخن میلاد حضرت مسیح(علیه السلام) (احتمالآ دو سه روزی هم از آن گذشته بود!) را بهانه ای قرار داد! و عملا ده دقیقه از وقتش را سرگرم تبریک گفتن به آسمانیان و زمینیان و شش گوشه جهان!؟ سپری کرد. دکتر عمید زنجانی در پایان با دعوت از جناب آقای دکتر زاهدی وزیر محترم علوم(که ایشان هم با تاخیر و در بین سخنان آقای دکتر رضوی وارد جلسه شد!) پیام ریاست محترم جمهوری در 9 ماده توسط وزیر علوم قرائت شد:

 << از اين رو لازم است براي توسعه كارآفريني در سطح ملي، نسبت به موارد ذيل اهتمام جدي به عمل آيد:

 1- شناسايي و استفاده از ظرفيت‌هاي كارشناسي كشور در قالب الگوهاي سازماندهي خبرگان ملي به منظور شناسايي دورنماها، چالش‌ها، استراتژي‌ها و اهداف استراتژيك توسعه فعاليت‌هاي كارآفريني در كشور.

 2- تدوين سند ملي توسعه كارآفريني در قالب لوايح قانوني

 3- توسعه انواع كارآفريني فردي، سازماني ، عمومي ، اجتماعي به ويژه فعاليت‌هاي كارآفرينانه بخش خصوصي به عنوان استراتژي توسعه ملي

 4- طراحي و بكارگيري هوشمندانه نظام‌هاي سنجش و توسعه كارآفريني و ارزشيابي محيط كارآفريني در كشور به منظور هدايت اثر بخش استراتژي‌ها و سياست‌هاي توسعه كارآفريني. 5- توسعه نهادهاي آموزشي – پژوهشي توانمند براي توسعه كارآفريني در كشور.

6- جهان آموزش عالي پس از دو انقلاب بر محور آموزش و پژوهش، اكنون انقلاب كارآفريني را فرا روي خود دارد و در انقلاب كارآفريني ماموريت دانشگاه‌ها ايفاي نقش در توسعه اقتصادي – اجتماعي كشور است. اينك كه ظرفيت‌هاي آموزش عالي كشور به حد نياز نزديك مي‌شود، رويكرد آموزش عالي بايد به تربيت دانش آموختگان توانمند و متناسب با نيازهاي بازار كار و كارآفريني باشد. دانشگاه‌ها بايد با مطالعه بازخور فعاليت‌هاي خود هرچه بيشتر توسعه كارآفريني را بين دانشجويان و اعضاي هيات علمي مورد توجه قرار دهند و بخش مهمي از تحقيقات دانشگاهي را در خدمت نيازهاي اقتصادي – اجتماعي جامعه قرار دهند. حركت به سوي دانشگاه كارآفرين، رويكرد نوين آموزش عالي.

 7- وزارت علوم با بهره‌گيري از قابليت‌هاي دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران، هرچه سريع‌تر برنامه‌هاي مربوط به ايجاد رشته‌ها و گرايش‌هاي كارآفريني را در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا براي دانشگاه‌ها تدوين نمايد. به طوري كه درآينده هر دانشگاه متناسب با نيازهاي توسعه كشور و استان و بر اساس مزيت‌هاي موجود در دانشگاه رشته تخصصي كارآفريني خاص خود را اجرا نمايد.

 8- دستگاه‌هاي دولتي مسوول بخش هاي اقتصادي – اجتماعي در حوزه فعاليت خود امكانات رشد كسب و كار را براي دانشجويان كارآفريني فراهم نمايند تا در آينده شاهد تاسيس شركت‌هاي دانش محور در بخش‌هاي مختلف كشور باشيم.

 9- وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري ، فرآيند توسعه كارآفريني در دانشگاه‌ها را تسريع و تسهيل نمايد به طوري كه دانشگاه‌هاي فني و صنعتي به محل توليد و فناوري و نوآوري تبديل شوند و دانشجويان بر اساس مسايل واقعي جامعه آموزش ببينند و درصد بالايي از دانش آموختگان دانشگاه‌ها ، شركت دانش محور تاسيس نمايند. >>

 در نهایت هر چند که رئیس جمهور در بیان دستوری خواسته تا:

<< اينجانب همكاري وزارتخانه هاي كار و امور اجتماعي و علوم، تحقيقات و فناوري را درتاسيس دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران به عنوان قطب علمي كارآفريني ارج مي‌نهم و انتظار دارم با مساعي دانشگاه تهران، هر چه سريع‌تر برنامه توسعه دانشكده كارآفريني براي ايفاي نقش ملي براي اينجانب ارسال شود. >>

ولی آنچه که در اینگونه تلاشهای ملی ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود، انجام مطالعات گسترده، تهیه و تدوین تعاریف ، پیشسینه و ادبیات این حوزه از منابع علمی دو موثق در داخل و یا خارج ازکشور است که با محوریت و تاکید بر بومی سازی صورت گرفته و در مراحل بعد هدف گزینی ها بر اساس برنامه ریزی و استراتژیهای مشخص ، شفاف و جامع است. از این رو بنظر می رسد که بررسی مسئله محور موضوع و نیز تهیه پاسخهای مناسب برای سوالات و رفع ابهامات نظری و اجرائی این حوزه ازضروریات و دارای اهمیت فوق العاده ای خواهد بود.

سوالاتی از جمله: 1-کارآفرینی چیست ؟ 2-کار آفرین چه کاری انجام میدهد ؟ 3- کارآفرین چگونه کارآفرینی می کند ؟ 4- انواع کارآفرینی ؟ 5-کارآفرینی از دیدگاه اسلام و اقتصاد دانان ؟ 6- ارزش افزوده چیست ؟ 7-عمده ویژگیهای شخصیتی و روانشناختی کار آفرینان ؟ 8- تعریف فرآیند ؟ 9- انواع شخصیت ؟ 10- عوامل موفقیت کار آفرینان داخلی و خارجی ؟ 11- ویژگیهای رفتاری کارآفرینان ؟ 12- نقش و جایگاه کارآفرینان ؟ 13- تفکر چیست ؟ 14- تفکر واگرا و همگرا چیست ؟ 15- رویکردهای رفتاری کارآفرین ؟ 16- آیا کارآفرین موجب اشتغال می شود ؟ 17- تاثیر اجتماعی و اقتصادی کارآفرین ؟ 18- تعاریف و تفاوتهای خلاقیت ، نوآوری وکارآفرینی چیست ؟ 19- اجزاء و عناصر خلاقیت ؟ 20-انگیزه ، تخریک و انگیزش و تفاوتهای آنها؟ 21- ویژگیهای افراد و گروه خلاق ؟ 22- فرآیند و موانع خلاقیت و نوآوری ؟ 23- عوامل موثر بر کارآفرینی ؟ 24- راهکارهای توسعه کارآفرینی در ایران ؟ 25- الگوهای موفق کارآفرینی در جهان ؟

چندتصویر از افتتاحیه دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران :

       

  



:: موضوعات مرتبط: با دانشگاه