
آموزش و پرورش با هر عنوان و یا ساختاری که باشد، یکی از اساسی ترین ارکان جوامع محسوب شده و بعنوان مرکز آموزش و رشد سرمایه های انسانی یک کشور از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است.البته گزافه نخواهد بود اگر بگوییم که امر آموزش و پرورش بدلائلی نا معلوم و علیرغم ادعاهای رنگارنگ ریز و درشت مسئولان ، در کشور ما متاسفانه نگرش و جایگاه مناسب و در خور شانی نبوده و نیست.
نقدی بر طرح اجاره دادن نوبت عصر مدارس دولتی
* محمدعلی مقیسه ؛ رئیس گروه پژوهشی نظامهای آموزشی ورشد پژوهشگاه فرهنگ و هنر
تصمیمات غیر کارشناسی، مقطعی و آسیب رسان، آموزش و پرورش کشور را تا سطح یک کارگاه و یا آزمایشگاه تست مدیریت تنزل داده و یا بهتراست بگوییم به حیاط خلوتی برای تمرینات مدیران تبدیل شده است.از اجرای تغییرات درطرحهای آموزشی نظیر طرح کاد و ترمی- واحدی شدن گرفته تا تصمیماتی در خصوص یک نوبته شدن واخیرا هم اجاره دادن نوبت بعد از ظهر مدارس دولتی برای تامین هزینه های آب و برق و........... همه از جمله تصمیماتی است که بعضا بصورت خلق الساعه و بدون هیچ پیشینه و یا پیامد سنجی در آموزش و پرورش به اجرا گذاشته شده بی آنکه عموما به فرصت سوزیها و اتلاف سرمایه های انسانی و مالی آنها توجه عمیقی شود و یا پیامدهای زیان بار و بعضا بعضا غیر قابل جبران این تصمیمات در بعد کارشناسی آنها مورد سنجش قرار گیرد.
نگارنده به رغم تخصص، تحصیلات و تجارب خود سعی کرده ام در این گونه امور بیشتر به جلسات مشاوره ای، حضوری و یا توضیحات شفاهی با مسئولان ذیربط بسنده کرده و لطمات برخی تصمیماتی که کشور و آینده نسل جوان را با ابهام روبرو می سازدمستقیما مطرح نمایم.
اما اکنون که تصمیم "اجاره دادن مدارس دولتی " را جهت تامین برخی هزینه های در جراید خواندم،روا ندیدم که برداشت خود و احساس خطری را که در این راه گریبان نظام آموزشی و کشور را خواهد گرفت با مردم فرهیخته و دانش دوست در میان نگذارم لهذا به منظور جلوگیری از اطاله، خطرات و لطمات این تصمیم غیر کارشناسی و یا بهتر بگوئیم خلق الساعه را فهرست وار پاره ای از ایرادات طرح راتقدیم افکار عمومی فهیم و نکته سنج نموده تا خود به قضاوت بنشینند.
1)رویکرد تغییر ماهیتی مدارس از آموزشی و تربیتی محور به بنگاهی سود محور و اقتصادی
2)کاهش و افت شدید کیفیت آموزشی
3)سهل انگاری احتمالی در ارائه بایسته و شایسته سر فصل ها و دروس
4)کم کاری درکیفیت ارائه خدمات آموزشی و تربیتی
5)ایجاد فضای رقابتی نا سالم بین مدیران و کارکنان مدارس مورد نظرو یا موسسات همکار
6)ایجاد فضای مبهم غیر شفاف مالی و درآمدی
7)نظارت گریزی و تقویت عدم پاسخگویی و مسئولیت گریزی
8)زمینه سازی در ایجاد فضای نا رضایتی بین اولیا ء و مربیان
9)ایجاد ساختار و فضایی چند گانه و غیر قابل کنترل در مدیریت مدارس
10)سر در گمی و عدم پاسخگویی نسبت به آفت ها و پیامدهای بعدی تصمیمات
گفتنی است که این تازه بخشی از آسیب های آشکاری است که دامنگیر این طرح خواهد شد و اینگونه طرحها، پیامدها و آفت های پنهان و یا غیر قابل پیش بینی دیگری نیز خواهد داشت که هر یک در خور توجه و مسئولیت آفرین بوده و برای نظام آموزشی و خانواده ها زیان بار است./منبع:دانانیوز
:: موضوعات مرتبط: مقالات و آثار مکتوب

ن : محمدعلی مقیسه

